HEMELSE LAÏS !

Amsterdam, Paradiso – Woensdag 28 april 1999, een zachte lenteavond. Voorbode voor een prachtig avondje muziek van een groep die ik pas enkele weken geleden op een toevallige manier leerde kennen : Laïs. Ditmaal een positief vierletterwoord : unieke stemmen, prachtige harmonieën, nu al een begrip in de folkmuziek new style.

Wat voorafging…

Begin april zag ik – heel toevallig – tijdens een zapsessie LAÏS op de Belgische TV. Nog net op tijd om het laatste stukje te horen van één van hun liedjes. Ik vond dit zo mooi, dat ik meteen op zoek ben gegaan naar hun CD. Uiteindelijk vond ik ze in Utrecht. En ze bevestigde alleen maar wat ik tijdens dat fragment gehoord had : stuk voor stuk prachtige nummers.

Concert

Vanavond was ik een van de uitverkoren toehoorders in de grote zaal van Paradiso in Amsterdam. De sfeer was uitstekend, enkel de publieke belangstelling viel wat tegen. Maar wat wil je, het was hun eerste concert in Nederland. De dames zijn hier nog niet zo bekend.

Over het concert zelf kan ik enkel maar met enorm veel enthousiasme schrijven. Het was echt hemels! Ik heb nog nooit zo’n aandachtig luisterend publiek gezien bij een concert. Aan de reacties te horen waren de meesten trouwens al goed bekend met het Laïs-repertoire.

Zoals alle aanwezigen heb ik ademloos toegehoord hoe de groep met veel bravoure de hoogtepunten aan elkaar reeg. De nummers van hun debuut-CD kregen een schitterende beurt. De playlist werd aangevuld met drie andere nummers : twee Fins/Zweedse en een Frans (Belle qui tient ma vie?).

Een uur genieten van ongelooflijk mooie en zuivere stemmen was ons vergund. Daarna werden we onherroepelijk in de realiteit teruggeworpen. Aan het einde kregen de meisjes, zeer terecht, een staande ovatie (dat zo “wijnig” mensen zoveel lawaai kunnen maken – maar daar staan wij Nederlanders volgens mij wel om bekend in België).

Het was voor mij de eerste maal dat ik ze live hoorde zingen, en het was een echte belevenis. De stemmen van de drie zijn op zich al heel mooi, maar tezamen vormen ze een uniek en perfect beheerst muziekinstrument. Zelf ben ik zeer te spreken over dit concert. Na afloop heb ik enkel maar positieve reacties opgevangen.Eén ding was zeker : een unieke muziekervaring. De afwezigen hadden ongelijk.

Van harte hoop ik dat de drie dames (vooral Nathalie) zich niet laten afschrikken omdat het nu ietwat rustig was. De eerstvolgende keer dat ze zingen in Amsterdam of omstreken zal het ongetwijfeld voor een uitverkocht huis zijn!

Afdronk

Na het concert zijn we nog even naar een Belgisch biercafe in de buurt gegaan. Een vriend van mij had de CD van LAÏS gekocht. De cd werd op erg goede reacties ontvangen. Meerdere mensen vroegen naar de herkomst van de muziek.

Hans Stalenhoef
(c) De Wereld van Laïs, 29 april 1999

«Vannacht zijn we terug gekomen van een enorm plezante 2-daagse in A’dam. Het concert in Paradiso was best wel meegevallen : gezellige sfeer, prachtige ruimte.
Hopelijk kunnen we er in de toekomst eens spelen voor een volle zaal, dat zou fantastisch zijn.»
ANNELIES BROSENS (LAÏS)

Geef een reactie

