Laïs-Dag (deel 2)

Brussel – Ter gelegenheid van “Vrouwendag” – traditiegetrouw gevierd op 11 november – werden er drie vrouwen aan de tand gevoeld over alles en nog wat. Niet zomaar drie vrouwen, maar Annelies, Jorunn en Nathalie van Laïs. In een één uur durend superinterview ontlokte Benny D’Haeseleer, presentator van Rang 1 (Radio 1) een aantal cassante uitspraken aan het drietal. Tussen de lachbuien, het gegniffel en een aantal hilarische toestanden door werden door het trio ook nog twee nummers live gezongen en werden er honderdeneen vragen beantwoord.

Schuchterheid

– Gaan we even terug in de tijd. Toen Laïs in het allereerste begin op het podium stond, was schuchterheid eigenlijk jullie handelsmerk.
Jorunn Dat was niet bewust…
Annelies Wij voelen ons heel sterk als we met ons drieën samenzingen. Maar na elk nummer moet je de mensen toespreken in plaats van te zingen. Niet zo evident. Vóór het Dranouter-optreden hebben we daar bewust aan gewerkt. Achteraf hoorden we dat we serieuze vorderingen gemaakt hebben. We dansen nu meer op het podium, zijn minder gespannen en voelen ons daar nu beter bij.
– Ik leer hier dingen! Jullie hebben gewerkt om niet meer schuchter te zijn op het podium van Dranouter. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Nathalie We zijn daar geen dag voor gaan samenzitten of hebben daar niet op gerepeteerd. Nee, we hebben gewoon gezegd: “We moeten zien dat we ons een beetje amuseren en dat we durven bewegen”. Daar hebben we op gelet.
Jorunn Ook belangrijk : de week vóór Dranouter vernamen we dat onze toenmalige drummer en bassist niet konden meespelen op Dranouter. Vliegensvlug moesten we op zoek naar twee vervangers. We maakten ons verschrikkelijk ongerust. Als je op ’t podium staat met twee muzikanten die je niet kent, dan voel je je niet op je gemak. Je maakt je zorgen over de arrangementen : gaan ze kloppen of gaat het mislopen? Drie dagen aan een stuk zijn we bij mij thuis gaan repeteren, met nieuwe drummer en bassist. Die zijn nu nog van de partij en dat geeft een bijkomende zekerheid.
– Om nog even terug te komen op die schuchterheid. Drie schuchtere dames op het podium, fijn voor het publiek, waarschijnlijk niet zo fijn voor degenen die op het podium staan. Maar die schuchterheid is totaal verdwenen. Daar is niks meer van te merken. Jullie staan daar met enorm veel zelfvertrouwen.
Jorunn Als we aan ’t zingen zijn, hebben we ongelooflijk veel zelfvertrouwen. Dan staan we er echt. Maar ik hoor ook heel dikwijls kritiek dat dat vertrouwen na elk nummer naar beneden duikt. Dan zien de toehoorders wie we echt zijn. Dat we een beetje staan te wiebelen en te schuiven en niet goed weten wat we moeten zeggen. Maar ik vind het belangrijk dat die zekerheid er wel is tijdens het zingen.

Herexamen

– En nu een klein examen,dames.
(Aiai, Oei).
– Mijn producer, Frank Demaeyer, heeft over jullie behoorlijk veel gelezen de voorbije dagen. Hij heeft een aantal citaten uit interviews gehaald. Jullie hebben allerlei dingen gezegd in ’t verleden. We gaan eens kijken of wie nog weet wie wat heeft gezegd.
(Oeioeioei, Amaai…)
– Ik citeer even : “Het Smidje is ons meest simpele en zeker niet ons mooiste nummer, maar het heeft wel in de top-50 gestaan. We durven te zeggen dat het niet allemaal ingewikkeld moet zijn. Je mag ook een paar toegankelijke nummers maken;” Wie heeft dat gezegd?
Annelies Nathalie was dat, denk ik.
Jorunn Ja, Nathalie.
– In het bewuste artikel had Annelies het gezegd. Jij herinnert je het niet meer?
Annelies Heel dikwijls weten de interviewers niet eens wie wie is.
Nathalie Soms gokken ze een naam bij een antwoord.
Annelies Als jij dan iets bepaalds gezegd hebt, dan staat er een andere naam bij.
– Dat probleem heb ik ook, hè. En jullie menen dat: dat ’t Smidje niet jullie beste nummer is?
Annelies ’t Is gewoon het minst driestemmig uitgewerkt. Alleen het refrein…
Jorunn We hebben het nummer wel heel bewust gekozen als single. En als single heeft het wel gewerkt. We willen het nu ook niet weggooien en doen alsof het niet van ons is. Ik vind dat nog altijd een goed nummer. Maar we willen bewust meer driestemmigheid in onze nummers brengen.
Nathalie ’t Is een liedje dat blijft hangen. Maar dat is zo bij alle eenvoudige nummers. Die zijn wat beklijvender.
Jorunn ’t Is een kunst op zich om een nummer te maken dat blijft hangen.
Annelies Een nummer dat voor iedereen toegankelijk is.

– Nog zo’n testje. Ik citeer: “Ik zie mezelf wel in een huisje in Zuid-Frankrijk met ergens een minnaar die ik maar af en toe zie en waar ik dus niet te veel last van heb, zodat ik gewoon mijn ding kan doen.” (geproest op de achtergrond) Van wie is deze?
Jorunn Van mij. In een Humo-interview.
Annelies (lacherig) De tijden veranderen…
– Ahaa! Een nieuwtje?
Jorunn …
Dus dat huisje in Zuid-Frankrijk is er niet.
Jorunn Ik zie dat wel ooit zitten. Als ik me zo mijn leven voorstel, dan zou ik wel zo iemand willen hebben. Maar geen klassieke huisje-kinderen-school-situatie voor mij. Geen vaste periodes om te gaan werken. (mijmert weg) Dat is mijn droom natuurlijk, hè? Ik zou wel heel graag in Frankrijk gaan wonen. Ik vind het een fantastisch land. Je hebt daar heel veel diversiteit, er heerst een heel nonchalante sfeer. En… je kunt er lekker eten.

– Ik heb er nog eentje: “Mijn plan is: eerst veel lol te hebben en veel geld te verdienen met Laïs. Maar uiteindelijk wil ik mij toch helemaal terugtrekken in mijn boerderij met schapen en groententuin.” (algemeen gelach)
Annelies en Jorunn (plagerig) Nathalie…
Nathalie Maar dat was eigenlijk als grap bedoeld. Die mevrouw (Stefanie De Jonge – Humo-interview) was de hele tijd bezig over schapen en een groententuin. En als antwoord gaf ik dan zoiets van : Okay, ik wil uiteindelijk dan ook wel schapen en een groententuin, maar eerst Laïs.
– Je meende dat dus niet?
Nathalie Maar jawel. Ik wil dat wel!
– Binnenkort zien wij Nathalie in geitenwollen sokken met een schort aan door de weide schrijden.
Nathalie Ja, dat zou kunnen.Wie weet? Ik kom van de buiten. Voor ons is een schaap in een wei helemaal niet raar. Ik woon nu wel in Antwerpen, maar ik heb altijd op het platteland gewoond. Ik denk toch wel dat ik er later zou willen terugkeren.
– Dames, het examen is gedaan.
(drie zware zuchten van opluchting)

Laïs en Groupies

– In Rockmiddens hebben groepen altijd groupies. Mensen die overal en altijd constant achter hen aanhollen. Is dat een fenomeen dat bij Laïs ook voorkomt?
Jorunn We hebben zo mensen, ja. Die na concerten komen vragen of er geen fanclub bestaat. Of die niet opgericht zou mogen worden. Of ze niet kunnen meehelpen. Meestal zijn ’t hele lieve mensen. Maar we hebben er nog nooit last van gehad. Er zijn ouders met kindjes tussen. Of jongeren. Of echt oudere mensen. Heel divers. Zoals ons publiek.
– Een heel gediversifieerd publiek. Zoals het Radio 1-publiek met andere woorden.
Allen Ja, misschien wel.
– Jullie hebben één grote fan, heb ik daarstraks mogen merken toen ik even op het internet zat te surfen. De man of de vrouw die jullie site heeft gemaakt, of maakt, of onderhoudt.
Annelies Marcel Thijskens. Die heeft enorm veel werk gestoken in het maken van een website. We hebben daarstraks nog eens met zijn drieën zitten kijken. Daar staat echt ongelooflijk veel informatie op. Alles wat wij gedaan hebben – de concerten, de interviews, enz. – is hij terug gaan opzoeken.
Jorunn En zelfs fotografen gaan opzoeken om foto’s te kunnen krijgen die wij zelf nog nooit gezien hebben.
– En hoe voelt dat nu dat iemand dat doet op de World Wide Web?
Jorunn Dat is natuurlijk fantastisch, want wij hebben er nu niet echt tijd voor.
Annelies We kunnen dat echt wel appreciëren.
– Er zijn toch ook webverslaafden onder jullie, hè?
Annelies Daarnet misschien eventjes.
Jorunn Wij hebben dat alletwee niet, dus…
– Even ter verduidelijking, Nathalie wou niet mee naar de studio, want ze zat te internetten.

Benny D’Haeseleer
Rang 1 (Radio 1), 11 november 1999

(Einde van Deel 2)

Geef een reactie

