Laïs laat stemmen centraal op tweede cd

BRUSSEL – Twee jaar geleden sleten ze van een grotendeels vocale folkplaat in Vlaanderen 50.000 stuks. Vandaag hebben Jorunn Bauweraerts, Nathalie Delcroix en Annelies Brosens, samen het Kalmthoutse trio Laïs, een tweede cd klaar, ‘Dorothea’. Ze hebben inmiddels een vaste groep, maar Laïs, dat blijven zij drie. «Ook als we ooit iets doen met een strijkorkest.»

– Dat in jullie nieuwe groep bijna geen échte folkmuzikanten zitten, speelt dat een rol?
Jorunn: «Met pure folkmuzikanten werken, zou te eenzijdig zijn. Onze stemmen, toch de kern van Laïs, houden de folkfactor al erg hoog. Terwijl Laïs meer wil zijn dan folk. We groeien ook. We beginnen meer naar andere muziek te luisteren. Voeg daar de ideeën aan toe waar de andere groepsleden mee afkomen, en je ziet hoe Laïs aan het evolueren is.»

– Wanneer begrepen jullie dat Laïs een massaal publiek bereikte?
Nathalie: «Toen we plots 5.000 platen verkochten, terwijl we altijd hadden gehoopt op 3.000 stuks. Maar toen ik eens op onze website ging kijken, besefte ik pas echt hoeveel mensen onze muziek al kenden.»
Jorunn: «Laïs ging al snel een eigen leven leiden. Op de website lees je dat koppeltjes elkaar op je muziek leren kennen. En je krijgt geboortekaartjes van mensen die hun dochter Laïs hebben genoemd. Vreemd hoor, terwijl we toch maar drie grieten zijn die muziek maken…»
Annelies: «Ik besefte welke richting het uit ging, toen we in de Ultratop kabouter Plop voorbij staken… En een van de mooie dingen die ik las op de website, was iets van een jongen die zijn ex-lief maar voor één ding dankbaar was: dat ze hem Laïs had leren kennen. (lacht)»

– Het is niet om onrust te zaaien, maar Laïs is een hype geweest. En hypes kunnen snel uitwoeden. Stel dat deze cd veel slechter verkoopt…
Nathalie: «Dat zou een ramp zijn, want deze cd is veel beter. Ik kan me inbeelden dat er mensen afhaken. De fanatieke a-capella-liefhebbers, bijvoorbeeld. En echte folkies zullen het misschien te commercieel vinden. Maar er zullen er ook wel andere bijkomen.»
Jorunn: «De druk is groot om het beter te doen. Als we nu evenveel verkopen als van de eerste cd, zal dat máár 50.000 zijn.»

– Jullie muziek, die bij uitstek lokaal leek, doet internationaal waar anderen, die heel hard proberen, maar van kunnen dromen…
Nathalie: «Da’s omdat die drie stemmen de instrumenten zijn. Zij domineren de muziek in die mate, dat de teksten bijkomstig zijn.»

– Op ‘Dorothea’ staan veel Franse titels. Is dat omdat je, naast Vlaanderen, vooral op Frankrijk kickt?
Jorunn: «In de liedboeken waarin wij neuzen, vind je nu eenmaal veel Franse teksten. We hebben inderdaad al veel in Frankrijk gespeeld, onder meer met Sting en I Muvrini, maar daar mogen best nog wat concerten bijkomen. Volgend jaar in februari gaan we er op eigen houtje touren.»

– Gaat dit jullie nooit te snel? Nu Laïs zo populair is, lijkt de toekomst al uitgestippeld, terwijl je misschien andere plannen had?
Jorunn: «Ik heb hier altijd op gehoopt. Misschien was ik toen een beetje naïef…»
Annelies: «Ik studeerde nog muziek aan het conservatorium, en dat mis ik niet. Ze hebben mij in het begin op school wel een beetje geboycot. Het kriebelt alleen wanneer ik klasgenoten tegenkom.»
Nathalie: «Ik studeerde voor kleuterleidster, maar het laatste jaar heb ik niet meer gedaan. Toen was er plots Laïs, en mijn eigen kindje.»

– Jullie hebben de afgelopen jaren al wel wat complimentjes gekregen. Welke vinden jullie het mooist?
Annelies: «De erkenning van Emmylou Harris.»
Jorunn: «Dat iemand van Värttina ervan schrok dat we onze eigen arrangementen schreven. We kunnen ons dat niet anders inbeelden.»
Nathalie: «En ik ook eentje van Värttina, van iemand die ons nog niet op een podium had gezien maar wel bezig gehoord. Die dacht dat we met een zevental zangeressen op het podium stonden.»

Stef Vanwoensel

© Het Belang Van Limburg, 20 november 2000

Geef een reactie

