NATHALIE: «Tijdens Laïs-optredens is er ook publiek aanwezig … »

BRUSSEL, Radio 1 – Op 4 december 2000 gaf Laïs een concert in de Bourlaschouwburg in Antwerpen. De registratie van dit concert werd op Canvas uitgezonden op 3 maart ll. in het programma ‘Plankenkoorts’. Friedl Lesage voelde in het Radio 1-programma “De Nieuwe Wereld” Nathalie Delcroix o.a. hierover aan de tand.

Nathalie Delcroix, wat heb jij onlangs bijgeleerd?
Nathalie «Ik heb geleerd dat er tijdens optredens van Laïs ook publiek aanwezig is. Ik durfde dat nogal eens te vergeten. Ik heb altijd het gevoel dat ik gewoon in mijn woonkamer sta, samen met de muzikanten en de andere zangeressen. Als er dan een fout gemaakt wordt, dan zie je dat op mijn gezicht geschreven. Na een niet echt geïnspireerde bindtekst draai ik mij bijvoorbeeld om naar de drummer met een blik van ‘wat heb ik nu gezegd’. Dat is niet echt professioneel.»

Friedl Hoe ben je te weten gekomen dat het zo opviel?
Nathalie «Vrienden vertelden het me. Ze maakten me erop attent dat ik me constant naar de drummer omdraaide en er gedurigaan mee aan ’t babbelen was. En dat is ook zo. Als ik mij wat zenuwachtig voel, dan draai ik me om en dan sla ik een praatje met de drummer of communiceer met tekens. Maar de toeschouwers lezen die onzekerheid af aan mijn lichaamstaal, ze merken dat ongetwijfeld. Daar moet ik in de toekomst echt op letten. Ik heb het nog niet onder de knie, maar ik ben volop aan ’t werken hieraan.»

Friedl Je probeert het achterwege te laten. Wat doe je als alternatief als het toch fout loopt?
Nathalie «Als er toch iets fout loopt, geeft men me altijd de raad: ‘Nathalie, blijven lachen!’ De andere twee doen echt hun best om het niet te laten opvallen, maar bij mij zie je het direct.»
«En vóórdat we het podium opgaan, moeten we ervoor zorgen dat we niet te veel lol hebben onder elkaar. Als ik in een bepaalde stemming op het podium sta, is ’t heel moeilijk om die los te laten. Ik moet dan alle moeite van de wereld doen om niet in de lach te schieten. Meer concentratie voordat ik opga is dus echt een noodzaak.»

Friedl Jij drinkt ook altijd na elk nummer. Heb je dan zo’n dorst?
Nathalie «Nee, dat is een gewoonte geworden, net zoals een roker die uit gewoonte een sigaret neemt. ’t Is ook een steun. Ik kan mij omdraaien, dan moet ik niet naar het publiek kijken. Ik drink een slok en dan … »

Friedl En dan moet je ook niet het volgende nummer aankondigen! Dat laat je dan over aan je collega’s.
Nathalie «Inderdaad, ja.» (lacht)

Friedl Morgen is er in Plankenkoorts op Canvas een concert van Laïs te zien dat jullie hebben opgenomen in De Bourlaschouwburg. Zullen we daar jouw grimassen opnieuw kunnen bekijken?
Nathalie «Ik vrees het eigenlijk wel. Ik denk dat er zo’n paar dingen te zien zullen zijn.»

Friedl Ga je zelf kijken naar Plankenkoorts?
Nathalie «Nee, nee, absoluut niet! Dat is het verschrikkelijkste wat er is, een concert van jezelf terugzien. Op TV dan nog wel, waar de klank sowieso al helemaal anders is. En ik vind het altijd moeilijk om een concert van mezelf terug te horen of te zien.»

Friedl We zullen het in jouw plaats doen. Mooi blijven lachen vanavond.
Nathalie «Ik doe mijn best.»

Friedl En bedankt voor de wijze podiumles.

Laïs speelde diezelfde avond een uitverkocht concert in ‘De Werft’ te Geel in het kader van de Dorothea Tour.

© Friedl Lesage – De Nieuwe Wereld, 2 maart 2001

Geef een reactie

