Perfecte balans a capella / elektrisch begeleide nummers

BRUSSEL – Op donderdagavond 29 maart was Laïs te gast in de Brusselse AB. Voor een volgepakte, sinds weken uitverkochte, zaal gaf de groep opnieuw een glansprestatie ten beste. Met een goed gevoel ben ik teruggekeerd van het ongelofelijk knappe Laïsconcert in de Brusselse AB. Voor mij het eerste van de Dorothea tour. Van de vorige tour (en ook ‘Laïs Onder Vrienden’) had ik meer concerten bijgewoond.

Dorothea
Op de tonen van ‘Doran’ kwamen de muzikanten én de meisjes één voor een op. Op de setlist prijkte zowat de hele ‘Dorothea’-cd, aangevuld met nummers uit de eerste Laïs-cd en enkele nieuwe nummers.

Perfecte balans
De groep slaagde er wonderwel in een perfect evenwicht te vinden tussen a capella en elektrisch begeleide nummers. De meisjes hadden er duidelijk zin in. De stampvolle AB at uit hun hand. Met andere woorden, het werd een heus feest met Laïs in topvorm.
Hoogtepunten vormden ‘De Valse Zeeman’, ‘Zeven Steken’, ‘Klaas’, ‘Wanhoop’, ‘Le Grand Vent’. Een speciale vermelding verdiende de uitvoering van ‘Ballade van Boon’. PRACHTIG… Kippenvelgevoel gegarandeerd.

Bissen
Kon het anders dat er gesmeekt werd om bissen. Met als allerlaatste het volledig a capella, zonder versterking gezongen ‘Skamgreppet’, de klassieke afsluiter die elke toeschouwer met een krop in de keel achterliet.
Het enige dat ik miste was het mooie ‘Isabelle’. En de versie van ‘Barbagal’ vond ik niet 100% geslaagd. Maar voorts geen verdere punten van kritiek.

Nog vebeterd…
Het was mijn eerste Laïsconcert sinds lang, en zoals ik ook tegen Annelies zei na afloop, het trio is er in de tijd NOG beter op geworden. Zeker sinds ik ze leerde kennen met hun volledige (korte) a capella set op het volksmuziekfestival in Mechelen.

© Markec

Laïs Website, 30 maart 2001

Geef een reactie

