Nathalie: «Buslied – Wie bezit copyrights?»

Nathalie bewierookt de grote country- en rockabilly-artiesten.
Daarnaast geeft ze uitleg over een al járen aanslepende discussie in de schoot van de groep: wie bezit de ultieme copyrights over het buslied.

20010514_bonanza1Ik ga zéker naar de Belgian Roots Night in Hof Ter Loo want ik heb een grote boon voor country en rockabilly. Behalve vetkuiven en korte froufrous zullen ook de Seatsniffers en Whodads op het rendez-vous zijn. Ambiance verzekerd.
Ik zou wellicht nog meer genieten mochten ook Hank Williams, Wanda Jackson, Kim Lenz of Johnny Horton van de partij zijn, maar de meesten onder hen zijn al dood en begraven, dus dat is nogal moeilijk.
The Carter Family komt ook al niet. Vorige week draaide ik nog een plaat van hen, en tot mijn grote verbazing kon ik een van hun liedjes helemaal meezingen. Dat vond ik nogal vreemd, maar het mysterie was snel opgelost: we hadden het nummer ooit samen met Roland gezongen tijdens een optreden. En ik maar denken dat het een van zijn nummers was.

We hebben ook een zware discussie bij Laïs die snel moet worden opgelost. Jorunn denkt namelijk al járen dat zij het buslied Wij zijn er bijna (maar nog niet helemaal) heeft gemaakt. SABAM is nog niet op de hoogte, en dat is maar goed ook want iemand moet haar dringend vertellen dat haar verhaal niét klopt. (Annelies en ik hebben dat liedje bedacht!)

Nog een vraagje voor onze boeiende column-buurman: «Konijntje, waar maakt gij u in godsnaam zo druk over?»

De Belgian Roots Night ging door in Hof Ter Loo op 12 mei ll. Er waren o.a. optredens van The Seatsniffers, The Who Dads, Reef Rider, 44Rave, DJ Boss, Buttnaked.

© Bonanza, 14 mei 2001

Geef een reactie

