Jorunn – In de wolken met nieuwe Cave-cd

Het gebeurt niet vaak dat ik een cd koop en die de weken nadien minstens drie keer per dag opzet. Vandaar dat ik zo in de wolken ben met No More Shall We Part van Nick Cave & The Bad Seeds.

20010611_bonanza1Akkoord, sommige nummers lijken wat op elkaar, maar er zijn nu eenmaal groepen bij wie ik dat lang niet erg vind. Zeker niet bij deze plaat, omdat de songs zo’n mooi geheel vormen. Cave zingt ook beter dan vroeger. Bovendien heeft hij een beroep gedaan op de fantastische stemmen van Kate & Anna McGarrigle. Die klinken enorm rauw, maar daar kan hun leeftijd voor iets tussen zitten – als ik goed ben ingelicht, zijn die dames niet meer van de jongsten. Enfin, de plaat is een klein meesterwerk, en ik zou het op prijs stellen, als zijn platenfirma me voor die lof een deel van de opbrengst afstaat.

Nu mijn vriend pas kabel heeft, zit ik ’s avonds geregeld te zappen, en dan meestal tussen de drie muziekzenders. Ik kan geen R&B meer horen of zien. Alles lijkt zo op elkaar! Bovendien staan al die dingen mijlenver van wat Macy Gray en Lauryn Hill doen. Zo flauw! De clips zijn even voorspelbaar: opgedirkte poppetjes die zwoel staan te wiegen, er na de tweede strofe perfect gebouwde vriendinnetjes bijhalen, en samen een dansje plegen terwijl de camera hun borsten en billen filmt.

Neen, geef mij dan maar de clip van Fatboy Slim waarin Christoper Walken (58 jaar!) staat te shaken van hier tot ginder, en er toch zijn bekende stijfheid in kan houden. Perfect, gewoon.”

© Bonanza, 11 juni 2001

Geef een reactie

