Jorunn – Immens applaus op Rock Werchter

Vrijdag ben ik heel even naar Werchter geweest om Manu Chao bezig te zien. Wat een concert! Ik werd zowat omvergeblazen door de kracht die hij met zijn groep opwekte.

20010709_bonanza1Die mannen spelen graag, dat zie je zo. Het schijnt zelfs dat hij de meeste van zijn muzikanten zomaar uit bars en cafés heeft geplukt. Uren na hun optreden paseerde ik backstage en daar waren ze nog aan het spelen. Zaterdag ging ik voor Ben Harper, maar die viel lelijk tegen. Niet veel sfeer en een zwakke set. Hij had wel met geluidsproblemen te kampen, dus er gelden verzachtende omstandigheden.

En toen … ons eigen concert, natuurlijk. Nog voor we op moesten, stond de tent al op z’n kop, waardoor de zenuwen behoorlijk opspeelden. Maar die waren gauw verdwenen, omdat ik me hard moest concentreren om juist te zingen. In mijn in-ears – een soort monitorsysteem – hoorde ik alleen de stem van Annelies en de drum. Geloof me: er zijn gemakkelijker situaties om in te zingen. Maar we zijn er met de hele groep voor gegaan, en naar de reactie van het publiek te oordelen, was het best goed.

Zo’n immens applaus blijft toch raar doen, hoor. Het heeft iets onrealistisch, iets onnatuurlijks, zelfs. Maar we putten er ongelofelijk veel energie uit, die we op onze beurt teruggeven aan het publiek. Dat belooft voor de volgende festivals.”

© Bonanza, 9 juli 2001

Geef een reactie

