ANNELIES tussen Hemel en Hel: “ETEN, ETEN, ETEN.”

We hadden nochtans gezworen de woorden ‘Laïs’ en ‘hemels’ (stemmen, harmonieën, verschijningen) nooit meer in één zin te gebruiken, maar alla: voor de Hemel en Hel van Annelies Brosens zullen we het nog één keer door de vingers zien. ’t Is dat het voor de goeie zaak is.

20010724_humo1HUMO Vertel eens, hoe gaat het met Laïs?
ANNELIES BROSENS «Druk! De zomer zit volgeboekt met optredens op festivals, in september gaan we waarschijnlijk naar China en daarna touren we weer in Nederland, Frankrijk en België. En we moeten ondertussen nog een a capella-cd opnemen ook.»

HUMO (hyperventileert) Nemen jullie wel voldoende rust?
ANNELIES «Als het aan mij ligt, mogen we gerust wat harder werken. Voor de buitenwereld lijkt het misschien alsof we al een paar jaar lang op volle toeren draaien, maar ik het het gevoel dat we het op ons dooie gemak doen. Deadlines zijn meer dan welkom: zo moeten we toch af en toe écht voluit gaan.»
«Een lange vakantie zit er dit jaar niet in: mijn vriend en ik hebben onlangs een oude boerderij gekocht – lekker folky, hè – en die gaan we nu verbouwen. Maar het zal toch een beetje vakantie zijn, omdat we tijdens de verbouwing in een caravan in de tuin gaan logeren.»

HUMO Wat is voor jou het opperste lichamelijke genot?
ANNELIES «Seks, maar omdat dat antwoord zo vreselijk afgezaagd is, zal ik er maar meteen een ferme schep bovenop doen: tegelijk met je partner klaarkomen, da’s de absolute top.»

HUMO Whoa! Heb je misschien nog enkele nuttige tips voor de Humo-lezers?
ANNELIES «Ik heb niet gezegd dat het elke keer lukt, hé (lacht). Verder zou ik het niet weten: ik ben allesbehalve sportief, dus op dat vlak blijft het bij voornemens à la ‘vanaf vandaag ga ik twee keer per week lopen’ die ik al na één week opgeef.»

20010724_humo2HUMO Is eten een lichamelijk genot?
ANNELIES «Ja, maar dat durf ik niet hardop te zeggen, want van eten word je eigenlijk alleen maar dik. Bij Laïs eten we alledrie heel graag, dus ik word vreselijk happy als ik backstage weer eens zo’n enorme tafel met verschillende soorten pasta aantref. Touren in Frankrijk is wat dat betreft ideaal: het eten is er overvloedig aanwezig en erg lekker, wat je van Nederland niet kan zeggen.»

HUMO Van body naar brains: wat geeft jou een intellectuele kick?
ANNELIES «Ik kan nogal flippen op courtroom drama in de film: hoe ingewikkelder de rechtzaken in elkaar zitten, hoe liever ik het heb.»

HUMO Ben je dan ook fan van de boeken van John Grisham?
ANNELIES: «Geen idee, omdat ik nog nooit wat van ‘m gelezen heb. Ik ga vaak naar de bibliotheek, maar de boeken die ik er leen, lees ik zelden helemaal uit. Het laatste boek dat me al bij de eerste pagina beet had, was ‘De verborgen geschiedenis’ van Donna Tartt: heel knap vond ik dat. Nu ben ik bezig in ‘Wilde Zwanen’ van Nong Nang Chong Chang, of hoe heet ze ook alweer.»

HUMO Jung Chang, een naam als een niesbui. Kan het afwerken van een nieuw lied je genot verschaffen?
ANNELIES «Natuurlijk! Als we tijdens een repetitie iets nieuws ingestudeerd hebben, zijn we meestal zo gelukkig dat we ’t wel honderd keer na elkaar kunnen zingen. Dat was het geval met ‘Les douze mois’, nog altijd ons lievelingsnummer. Toen we dat met ons drieën én onze toen nog kersverse muzikanten al jammend in elkaar hadden gestoken, gaf dat een geweldige kick.»

HUMO Naar wat voor muziek luister je zoal?
ANNELIES «Vooral naar vrouwelijke artiesten, omdat ik in hun stemmen meer emotie voel dan in die van onze mannelijke collega’s. Dat ligt volledig aan mezelf: Jorunn luistert om precies dezelfde reden alleen naar mannen (lacht). Verder ben ik erg geïnteresseerd in de manier waarop artiesten als Emmylou Harris, Sinead O’Connor, Tracy Chapman of Suzanne Vega hun stem gebruiken.»

HUMO Drie vrouwen on the road, is dat geen festijn van ergernissen? ’t Is toch alom bekend dat vrouwen elkaar vaak het licht in de ogen niet gunnen?
ANNELIES «Wie zich bij ‘Laïs op tournee’ drie kakelende en constant op elkaar vittende wijven voorstelt, moet ik teleurstellen: we verschillen zelden van mening, laat staan dat we klinkende ruzie maken. Het enige verschil met vroeger is dat we niet meer op dezelfde hotelkamer slapen. Verder zijn we gewoon drie vriendinnen die toevallig in dezelfde groep zingen.»

HUMO Als jullie zo lang bezig zijn als de Stones, zullen we ’t nog eens vragen.
ANNELIES «Geen probleem: we zijn óók al zeven jaar bezig en het gaat nog altijd prima. Ik zou ons in ieder geval weleens willen zien als we zo oud zijn als de Stones: drie volledig uitgezakte… enfin, laat maar zitten (lacht).»

HUMO Wat stel je je bij het concept ‘hemel’ voor?
ANNELIES «In mijn hemel moet er veel licht zijn, fijne muziek en bergen lekker eten: lange tafels met enorme schalen groenten en pasta, veel flessen wijn en grote manden brood, een beetje zoals in die reclamespotjes voor goeie olijfolie. Voorts veel mensen om dat alles mee te delen, want ik ben niet graag alleen. (fel) En dat ze alles wat naar politiek ruikt maar ver uit mijn buurt houden.»

HUMO Hoe bedoel je?
ANNELIES «Politiek interesseert me geen bal. Ik krijg er ook wat van als Humo in een aankondiging van een optreden van Laïs weer eens zo nodig moet opmerken dat Roeland Raes zeker aanwezig zal zijn – zelfs al is het als grap bedoeld. Terwijl we verdorie geen fuck met het Vlaams Blok te maken willen hebben: sommige mensen van het Blok zullen onze muziek wel bij hun favorieten rekenen, maar dat wil niet zeggen dat de liefde wederzijds is.»

HUMO ’t Is genoteerd. Je hel, dan.
ANNELIES «Een leven leiden als dat van de personages in ‘Trainspotting’. Ik hou zo al meer van geestelijke helderheid dan van het leven in een roes, maar ‘Trainspotting’ greep me zo erg aan dat ik ‘m zelfs niet tot het einde kon uitzitten. Zien hoe mensen zichzelf zo in de vernieling kunnen rijden, daar word ik echt niet goed van.»

HUMO Wie mag er – gesteld dat je carte blanche krijgt van je vriend – jouw kanneke eens komen vasthouden?
ANNELIES (lacht) «Ik val nogal op het avontuurlijk type, maar tijdens het optreden van Placebo in de AB brulde Brian Molko in een bepaald nummer op zo’n sensuele manier het woord ‘fuck’ dat iedereen – zelfs de mannen, meen ik – iets hadden van ”t is goed jong, kom maar af’. Onvoorstelbaar was dat. Omdat wij het voorprogramma verzorgden, konden we nog even met ‘m praten: bleek dat hij onze cd zelfs goed vond.»

HUMO Zijn eyeliner staat je overigens beeldig.

kt
© Humo, 24 juli 2001

Geef een reactie

