Kinderarbeid en sociale bewogenheid

En hoe staat de ‘Bekende Vlaming’ tegenover een onrecht als kinderarbeid? Natuurlijk konden wij het hen niet allemaal vragen. Dan maar even selecteren. We gingen dus op zoek naar een B.V. die muziek maakt over de grenzen heen en die bij heel wat jongeren een positieve uitstraling heeft. Meteen kwamen wij terecht bij de wereldmuziek van de groep Laïs. Even nader kennismaken en meteen een mening geven over het onrecht kinderarbeid, bleek voor zangeres Jorunn helemaal geen probleem te zijn.

M(agazine) O(ver) K(inderarbeid) Heel wat producten die je bij ons goedkoop kan kopen zoals kledij of schoenen worden gemaakt door kinderhanden. Sta je daar wel eens bij stil?
JORUNN «Bij kleren en schoenen vind ik het moeilijker om er op te letten dan bij eten. Ik koop ook niet echt dure spullen. Ik ben ook niet echt een merkenfreak. Ik koop gewoon wat ik mooi vind of nodig heb. Doorgaans weet je gewoon ook niet of die producten al of niet door kinderen gemaakt worden. Bij grote merken als bijvoorbeeld Nike weet je dat natuurlijk wel, omdat dat al eens in de pers verschijnt. Ik kom ook uit een gezin met vijf kinderen en voor mijn moeder lag het dan ook voor de hand dat zij vooral goedkopere producten aankocht. Ik denk dat dit voor veel mensen opgaat.»

MOK Je bent dus sowieso niet echt een voorbeeld van de bewuste consument die bijvoorbeeld regelmatig producten tegen een eerlijke prijs kopen in de wereldwinkel?
JORUNN «Toch wel. Maar dan vooral voor voedingsmiddelen. Ik stap regelmatig de biowinkel binnen. Ook in de wereldwinkel doe ik wel eens aankopen. Voor dergelijke producten vind ik het veel makkelijker om bewust te kopen tegen een eerlijke prijs dan met bijvoorbeeld kleren. Het aanbod is ook groter en je weet wat je koopt. Je vindt zo’n producten trouwens ook al in bijvoorbeeld de Colruyt.»

MOK Mocht je van bepaalde producten weten dat zij door kinderen gemaakt zijn, zou je die dan nog kopen?
JORUNN «Ik zou daar zeker op letten en dergelijke aankopen proberen te vermijden. Eigenlijk vind ik dat onze overheid daarin een belangrijke rol te spelen heeft. Zij heeft een soort van opvoedende taak naar de bevolking toe en zou de consumenten hierover moeten voorlichten.»

MOK Eigenlijk heb je gelijk. Maar zover staan we nog niet. Het is daarom dat verschillende organisaties waaronder vakbonden zoals het A.B.V.V. op internationaal vlak ijveren voor de invoering van een soort label om aan te duiden dat producten in goede arbeidsomstandigheden en tegen een eerlijk loon zijn gemaakt. Hoe sta je tegenover een dergelijk initiatief?
JORUNN «Uiteraard sta ik daar positief tegenover. Zoiets bedoel ik ook met de rol van de overheid. Want zelf heb je daar natuurlijk weinig zicht op. Ik heb ooit eens tijdens een reis in Turkije een tapijt gekocht en die verkoper verzekerde mij dat het niet door kinderen gemaakt was. Maar je kan dat natuurlijk niet zelf gaan controleren.»

MOK Ben je dan bereid om voor die goederen meer te betalen, want die worden dan ongetwijfeld duurder, aangezien ze niet meer tegen een aalmoes door kinderen worden gemaakt?
JORUNN «Ik vind dat logisch. Maar ik vind ook dat het van twee kanten moet komen. Wij als consument die de producten kopen zullen meer moeten betalen, maar ook de bedrijven die de producten maken of verkopen zullen meer moeten betalen. Zij moeten dan maar wat minder winsten maken. Als dat de prijs is die wij moeten betalen om kinderarbeid te vermijden, dan lijkt het mij dat wel waard.»

MOK Het is inderdaad zo dat veel bedrijven schermen met het feit dat al die producten voor de consument duurder zullen worden. Het zou ook schandalig zijn dat zij die meerkost volledig zouden doorschuiven naar de consument. Want voor de consument moeten die producten niet persé veel duurder worden door kinderarbeid af te schaffen. Maar veel mensen zijn zich daar niet bewust van. Belangrijk zijn dan ook sensibiliseringsacties. Vandaar ook onze campagne STOP KINDERARBEID!, waarmee wij in de eerste plaats correcte informatie willen aanbieden en mensen willen bewust maken van het probleem. Wij richten ons ook vooral naar jongeren omdat zij de toekomstige generatie zijn en het ook over hun leeftijdsgenoten gaat. Geloof jij in het nut van dergelijke initiatieven? Of heb je zoiets van dat haalt toch allemaal weinig uit?
JORUNN «Ik vind zo een actie wel nodig. Vooral omdat ik zelf niet weet hoe groot het probleem is en wat er allemaal aan gedaan kan worden. Dat geldt wellicht voor heel wat mensen. Op zich maakt het ook weinig uit of je daarmee echte resultaten haalt. Het signaal op zich is al voldoende belangrijk. Er gebeurt iets. Ik denk ook dat zoiets zeker bij jongeren zal aanslaan. Het is ook geen makkelijk opdracht. Ik weet ook niet zo goed of kinderen absoluut niet mogen werken. In heel wat derdewereldlanden ligt dat toch heel wat anders dan bij ons. Voor veel gezinnen daar is het echt nodig dat de kinderen helpen bij het werk. Ik heb het dan wel niet over de echt kleine kinderen. Als ik bijvoorbeeld mijn vader verhalen hoor vertellen over Marokko dan lijkt kinderarbeid in die landen wel bij de opvoeding te horen. Kinderen die helpen in het huishouden of bij het werk van hun ouders lijkt daar doodnormaal. Sommige gezinnen hebben die bijkomende inkomsten ook nodig en in de bergen of de woestijn vind je natuurlijk ook geen scholen. Daarom zijn de ouders verplicht om hun kinderen zelf iets aan te leren. Ik heb het hier wel niet over kinderen die echt uitgebuit worden of die mishandeld worden. Onlangs zag ik op T.V. een documentaire over kinderarbeid in Indonesië en daarin zag je onder andere hoe kinderen uit hun gezin ontvoerd werden en dan onder dwang moesten werken. Ik was daar echt geshockeerd door. Zoiets kan echt niet».

MOK Met onze campagne willen wij dan ook vooral de echt uitbuitende vormen van kinderarbeid zoals slavenarbeid of prostitutie bestrijden. Zo hebben kinderrechtenactivisten sinds twee jaar een nieuw strijdmiddel in handen met de Conventie 182 van de Internationale Arbeidsorganisatie die de ergste vormen van kinderarbeid als slavernij, seksuele uitbuiting of gevaarlijk werk verbieden. Tot nog toe ondertekenden slechts honderd landen dit verdrag. België hoort daar niet bij. Lig jij daar van wakker?
JORUNN «Ik volg het natuurlijk niet allemaal van dichtbij op, maar als al die andere landen dat verdrag ondertekenden dan vraag ik mij wel af waarom ons land achterblijft. Wat is eigenlijk de reden waarom België het niet ondertekent?»

MOK Onze regering beweert positief te staan tegenover dit verdrag en geeft ook aan de intentie te hebben om het te ondertekenen. Maar ondertussen bestaat die conventie al twee jaar en heeft ons land het nog steeds niet ondertekend. Daarom dat wij met onze campagne STOP KINDERARBEID! onze overheid onder druk proberen te zetten om alle internationale verdragen over kinderarbeid te ondertekenen. Wij doen dat via onze petitie ‘Het jongerenstatement over kinderarbeid’, een vijfpuntenprogramma voor een wereld zonder kinderarbeid, dat volledig door en voor jongeren werd samengesteld.
JORUNN «Ik hoop echt dat jullie daarmee succes zullen hebben en kan het alleen maar toejuichen. Vooral ook omdat het mensen zal aanzetten om na te denken.»

MOK Zijn jullie sowieso bezig met internationale solidariteit?
JORUNN «Ikzelf vind dat wel belangrijk. Maar ook als groep staan wij daar wel eens bij stil. Niet dat wij daar dag in dag uit mee bezig zijn en daar breed mee uitpakken. Maar mochten wij voor een benefiet met één of ander sociaal doel worden gevraagd, dan zouden wij daar zeker aan meewerken. Trouwens, een tijdje geleden hebben wij zoiets gedaan voor een geitenboerderij waarvan alle geitjes werden vernietigd wegens het gevaar van de mond- en klauwzeerbesmetting. Wij voelen ons daar wel bij betrokken en praten daar wel over in de groep. Wij zitten ook een beetje in dat alternatieve circuit.»

MOK Hoe staan jullie trouwens tegenover de recente anti-globaliseringsbeweging?
JORUNN «Wij hebben daar wel sympathie voor. Wij volgen dat wel niet op de voet, maar plots was daar die hele beweging van mensen die allemaal vinden dat zoals de wereld nu draait, het helemaal niet meer verder kan. Opvallend en ook positief vind ik dat die protestbeweging uit heel wat jongeren bestaat. Het geeft aan dat jongeren zeker nog geëngageerd zijn. Ook in de jaren zestig had je zo een tegenbeweging, maar ik heb de indruk dat het nu dieper zit en veel bewuster gebeurt. Opvallend is ook de verbondenheid van die mensen over de landen heen. Heel die beweging geeft een terecht signaal dat het anders moet!»

MOK Uit zich dat engagement in jullie liedjes? Willen jullie een boodschap brengen?
JORUNN «Met onze liedjes brengen wij niet expliciet een bepaalde boodschap. Wij schrijven onze teksten ook niet zelf. Het zijn allemaal volkse liedjes die al heel lang bestaan en die wij in onze eigen stijl brengen. Maar ik denk dat wij met Laïs wel algemeen een soort van positieve boodschap brengen. Blijkbaar schept onze muziek een bepaalde sfeer. Soms zeggen mensen ons ook dat zij door één of meerdere liedjes van ons een goed gevoel krijgen. Wij merken dat ook bij onszelf. Muziek is eigenlijk heel raar. In veel gevallen kan je er bepaalde emoties mee oproepen. Tijdens onze optredens merken wij ook zoiets als een onderlinge verbondenheid. Muziek is iets magisch.»

MOK In jullie nummer ‘De Ballade van Boon’ brengen jullie een ode aan één van onze belangrijkste sociaal bewogen schrijvers Louis Paul Boon? Vanwaar deze bewondering?
JORUNN: «Wij hebben die tekst niet zelf geschreven. Wij werden gevraagd voor de soundtrack van een film die gebaseerd is op een roman van Boon, Vergeten straat. Die tekst werd speciaal voor ons geschreven en wij vinden die echt prachtig. Ook de film trouwens. Wij hebben allemaal een enorme bewondering voor Boon die toch één van de meest geëngageerde schrijvers was. Hij was ook iemand die heel dicht bij het gewone volk stond en daar prachtige boeken over schreef. Eigenlijk is dat ook een raakpunt met de teksten en de muziek die wij brengen, volksmuziek. Je kan het nummer inderdaad beschouwen als een eerbetoon aan Boon.»

MOK Tot slot: kunnen wij op jullie handtekeningen rekenen voor onze petitie over kinderarbeid?
JORUNN «Op mij kunnen jullie zeker rekenen en eigenlijk kan ik spreken in naam van gans de groep. Bezorg ons het materiaal maar en veel succes met de actie.»

MOK Bedankt voor de medewerking en evenveel succes gewenst met Laïs!

In het kader van de campagne STOP KINDERARBEID werd Jorunn in de loop van november 2001 geïnterviewd voor een magazine over kinderarbeid (gratis op een oplage van 20.000 exemplaren verspreid naar scholen en het jeugdwerk) en voor het ledenblad van het ABVV-Jongerenkader.

LAÏS – BIOGRAFIE
Laïs betekent ‘stem’ en verwijst ook naar de middeleeuwse ‘laïs’, erotische troubadoursliederen. De gelijknamige groep bestaat in de eerste plaats uit drie jonge vrouwen met een uitzonderlijk mooie stem: Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix.
Zij brengen hedendaagse folkmuziek. Daarbij worden ze begeleid door rasmuzikanten Hans Quaghebeur, Ron Reuman, Fritz Sundermann en Bart Denolf.
De groep bracht twee prachtige ceedees uit: het debuut ‘Laïs’ (1998) en de opvolger ‘Dorothea’ (2000).
Wie hen (nog) niet kent of (nog) meer info wil over Laïs kan terecht op hun website: http://www.laïs.be

© Magazine over Kinderarbeid (Stop Kinderarbeid), 15 november 2001

Geef een reactie

