Diligentia – DEN HAAG DANST!!

DEN HAAG, Diligentia, 18 november, 20.00u – De foyer van Theater Diligentia begon snel vol te stromen. Het bleek uiteindelijk te resulteren in een goed gevulde zaal. Ik had een plek op rij 1 in het midden, met een optimaal uitzicht op de meiden. En wat de groep serveerde, was een perfect, sfeervol concert. Mooie herinneringen om de komende wintermaanden mee door te komen.

VOOR DE PAUZE
Nathalie, Annelies en Jorunn startten onversterkt aan de linkerzijde van de zaal. Er volgde a-capella een prachtige ‘Benedetta’ (mijn persoonlijke kippenvelmoment, met dank aan Nathalie), ‘Klaas’ (en er wérd gelachen toen “Klaas weer op zijn fluit speelde”), ‘De Wijn’ en ‘Comme au sein de la nuit’ met begeleiding van Ronny Reuman. Het was prachtig en de zaal bleef muisstil.
Vervolgens gingen de meiden richting microfoon. Jorunn heette ons welkom met de woorden «We zijn blij dat jullie op tijd hier konden zijn, ons is het niet gelukt» (ik zag Fritz weer voor me met zijn mobieltje, vlak voor het concert).
Hierna volgde een ijzingwekkend mooie ‘Isabelle’. Hoewel het nummer normaal niet in mijn absolute favoriete top 3 staat, kreeg ik tijdens het optreden een vreemde kriebel in mijn onderbuik (Annelies fantastisch). ‘Isabelle’ werd alleen door Fritz begeleid op mandocello.
20011118_website1Daarna kwam de band het podium op en hoorde ik eindelijk de eerste nieuwe nummers: ‘Rinaldo’ (de saz deed het weer), ‘de Valse Zeeman’ (niet nieuw) en ‘Al Beole 17’. En inderdaad, de nieuwe nummers staan als een huis. Ik kijk reikhalzend uit naar de CD-uitvoeringen. Het programma voor de pauze werd beëindigd met een zeer swingend ‘Marider’.

NA DE PAUZE
Er werd begonnen met een aantal stevigere nummers. ‘Doran’, ‘De Wanhoop’ en ‘Kanneke’ (Annelies: «een maagd die moeite heeft met haar maagdelijkheid») werden gevolgd door een wervelende versie van ‘het Zoutvat’. Leuk dat reggaeritme in combinatie met dat cajun-achtige accordeonintermezzo. Verassend dat een oud nummer door een goed arrangement weer als nieuw kan klinken.
De twee a-capella gezongen nummers ‘Belle’ en ‘Polly on the shore’ vormden een klein rustpunt. Tijdens de uitvoering van ‘Dorothea’ namen Nathalie en Jorunn het refrein vrijwel geheel voor hun rekening (in tegenstelling tot Crossing Border, waar Annelies ook meedeed). Deze kleine wijziging deed niets af aan de prima uitvoering van het nummer. ‘Les 12 mois’ werd door Jorunn ingeleid met de woorden: «onze favoriet en het gaat niet over een maagd».
Bij de aankondiging van ”t Smidje’ nodigde Jorunn ons uit ten dans. Er werd wat gegniffeld. Dat viel Annelies blijkbaar ook op. Met een prikkelende ondertoon merkte ze op: «In België doen ze dat allemaal hoor, dus ik ben benieuwd». Na het eerste couplet gebeurde wat ik niet verwacht had, maar Den Haag danste tussen de theaterstoelen. Wat een sfeer! De meiden riepen na afloop dat ze het fantastisch vonden!
Het laatste nummer was ‘Tina Vieri’, helaas zonder de heavy finale. De meiden (en de band) verlieten het podium en werden tot tweemaal toe teruggeroepen. Hetgeen werd beloond met prima uitvoeringen van ‘de Ballade van Boon’ en ‘Tuuli’ (microfoonversterkt). Daarna was het helaas echt voorbij.

PERFECT CONCERT
Wat ik gezien heb is een perfect concert met een zeer gedreven (in sporttermen gretige) Laïs. Daarnaast een enthousiaste zaal, waardoor er een prima sfeer was. Ik heb enorm genoten. Eerlijkheid gebiedt me dan ook te melden dat het concert kwalitatief sterker was dan het optreden tijdens Crossing Border. Het was voor mij weer een spiritueel moment waar ik de winter weer mee doorkan.

WAT VOORAFGING
Om 19.05 uur stapte ik als eerste Diligentia binnen. Gedurende korte tijd zat ik moederziel alleen met mijn boek in de foyer.
Vroeg zijn kan echter ook betekenen dat je nog iets meemaakt wat je anders niet ziet. Vijf minuten later kwam Fritz Sundermann druk bellend de foyer in. Iemand van de band (wie?) stond ergens in Den Haag en vond de weg niet naar Diligentia. Met behulp van het foyerpersoneel is het uiteindelijk blijkbaar toch goed gekomen.
Inmiddels 19.20 uur. Het aantal aanwezigen was uigebreid tot 5. Toen hoorde ik engelen zingen: er werd gesoundcheckt met de zaaldeur open. Met een andere bezoeker kon ik een soort akoestische ‘Kanneke’ meepikken.

VERKLEEDPARTIJEN
Tijdens de soundcheck bekeek ik snel de outfit van het trio. Vooral die van Nathalie viel me op. Een prachtig grijs, bordeauxrood ensemble, los haar en een soort grijze wollige kozakkenmuts. Het zag er fantastisch uit.
Bij het begin van het concert had er een eerste (gedeeltelijke) verkleedpartij plaatsgevonden. Nathalie verscheen in stemmig zwart shirt, rok en pumps en met paardestaart (jammer), Annelies in een soortgelijke combi met bruine laarzen en Jorunn idem dito (ze had de bergschoenen ook voor laarzen ingewisseld).
En na de pauze? Jawel, een nieuwe verkleedpartij. De ingetogen kleding van voor de pauze was een stuk uitbundiger geworden. Nathalie had haar pumps voor laarzen ingeruild en een frivoler shirt aangetrokken, Annelies had een rode blouse en een broek met wijde pijpen aan en Jorunn had iets aan dat ik het best zou kunnen betitelen als sexy nachtkledij.

SETLIST
DEEL 1 – Benedetta, Klaas, De Wijn, Comme au sein de la nuit, Isabelle, Rinaldo, De Valse Zeeman, Al Beole 17, Marider
DEEL 2 – Doran, De Wanhoop, Kanneke, Zoutvat, Belle, Polly on the shore, Le Grand Vent, Dorothea, Les 12 Mois, ’t Smidje, Tina Vieri
BISSEN – De Ballade van Boon, Tuuli

NA HET CONCERT
Na afloop van het concert heb ik me op de merchandising gestort. Nu ben ik eindelijk de trotse bezitter van een heel groot t-shirt, een gesigneerde ansicht (dank je meiden) en een poster.

© Evita – Laïs Webstek, 18 november 2001

Geef een reactie

