Nekka Nacht

Antwerpen, Sportpaleis – Toen we om 19.50u aankwamen, was er in de zaal nog niet veel volk. We kozen voor een plekje op de tweede rij in het midden van het podium. Vlak in de buurt herkenden we de familie Bauweraerts – met dochterlief – en Annelies.

20020424_website1Troissoeur als opwarmer
Om kwart na acht, een kwartier eerder dan officieel aangekondigd, begon Troissoeur aan zijn set. Een zeer ondankbare taak voor een nog volop binnenkomend publiek, met een bedenkelijke klank (of is het de akoestiek van
het Sportpaleis) en een toch vrij moeilijk toegankelijke stijl als die van Troisseur. Misschien hadden ze het een beetje humoristischer moeten aanpakken. Dat ze daartoe in staat zijn, demonstreerden ze onlangs nog op “Puur Muziek”.

‘NederIandstalige’ lied
Over Flip Kowlier hadden we verdeelde meningen. Nochtans dachten we dat bij Nekka de nadruk lag op het “Nederlandstalige” lied. Dat Troisseur een eigen verzonnen taaltje
gebruikt, namen we er dus maar even bij, maar daar verstonden we nog altijd even veel van dan van het taaltje dat Flip Kowlier zingt. (Een “welgemeende sorry” aan alle Westvlaamse Kowlierfans).
Jan De Wilde en Freek De Jonge vieken eerder tegen. Hoogtepunten van de avond vormden de optredens van Kommil Foo, Laïs en bepaalde acts van de Nieuwe Snaar zelf. Maar ook Bart Peeters vonden we “redelijk fantastisch” zoals hij dat zelf dikwijls zegt.

20020424_website2Laïs
En Laïs dan !? Wel, ze deden dat goed. Muzikaal en technisch in orde (is het gewenning aan de akoestiek of was de afstelling van de klank gewoon beter, het klonk in ieder geval goed). In tegenstelling tot de anderen – met maar één of twee nummers uit hun eigen repertoire – mocht Laïs als enige groep drie eigen liedjes brengen: ”t Kanneke’, ”t Smidje’ en ”t Zoutvat’. De vertolking van ‘Fotografie’ – met vooral Annelies in de hoofdrol – was heel goed en viel erg in de smaak.
Op ‘Kanneke’ en ”t Zoutvat’ kon er op zich niets aangemerkt worden, maar de groep kreeg het publiek – een beetje ingedommeld na de pauze – moeilijk op zijn hand. Bij ’t overmijdelijke ‘Smidje’ kwam daar echter verandering in. Toen was op het middenplein echt sprake van “ambiance”. Het Sportpaleis op z’n kop!!!
Nog een klein detaill: de instrumentale solo tijdens ” Smidje’ was iets langer. Hierdoor kregen Annelies en Jorunn de kans om hun rondedansje wat uitgebreider te doen. Én ze hadden meer tijd om bijtijds terug bij de microfoon te geraken.

© Nele, Hans – Laiswereld, 24 april 2002
Foto © tv1

Volledige affiche:
De Nieuwe Snaar – Freek de Jonge – Flip Kowlier – Jan De Wilde – Bart Peeters – Kommil Foo – De Schedelgeboorten – Raf Coppens – Troissoeur.

PERSCOMMENTAREN
(…) Vanaf dan kon het niet meer stuk en volgde de ene goede act de andere op: Laïs, Bart Peeters met ondermeer een prachtige intieme versie van ‘Heist aan zee’ en natuurlijk De Nieuwe Snaar zelf. (De Morgen, 22 april 2002)
(…) Na de pauze volgden enkel nog Laïs, dat professioneel acteerde, maar met zijn reggae-arrangementen een beetje slaapverwekkend dreigt te worden. Bart Peeters, die de sfeer op de liedjes liet voorgaan. En natuurlijk De Nieuwe Snaar zelf, een uitstekend ensemble dat een erg uitgebalanceerde mix van sociaal-bewuste teksten, muzikaal vernuft en cabareteske pret bracht. (De Standaard, 22 april 2002)
(…) LAÏS, Kommil Foo en Bart Peeters toonden zich de echte sfeermakers. Zij zijn artiesten die je op gelijk welk podium mag zetten; ze maken er altijd wel iets unieks van. (Gazet van Antwerpen, 22 april 2002)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s