Tijdloze parels

Sint-Truiden, 15.00 uur – Heb je meer nodig dan vier stoelen en een partituurstandaard om een uur muziek om te toveren tot een onvergetelijke belevenis? Neen. Vanmiddag gaven Jorunn, Annelies, Nathalie, samen met Ludo Vandeau, een geweldig concert. Zelden waren hun stemmen zuiverder en krachtiger, zelden klonken stemmen harmonischer. Een pure hoogmis van klanken en poëzie. De meeste van de wat oudere nummers hadden een opgefrist arrangement meegekregen, de nieuwe klonken verrassend en speels, waarbij vooral de stemversieringen het luisterplezier voor de toehoorders verhoogden. In het tweede gedeelte – toen de actie zich verplaatste naar de uithoeken van de academiezaal – klonken de stemmen nog indrukwekkender dan tevoren. Een muzikaal hoogtepunt in dit nog jonge jaar.

TIJDLOZE MUZIEK
Tijdens de ‘Religieuze cantate’, waarvan er voor aanvang van de concertreeks nogal wat te doen was, werd vlekkeloos gebracht. Prachtige, klassiek aandoende stemmen, met Annelies en Ludo in de
muzikale spotlights. Na het alternerend Nederlands-Italiaanse ‘Wee mij/Pieta’ bewees Nathalie dat er op ‘Sia benedetta’ nog steeds geen sleet zit. Jorunn schitterde in ‘De reiziger’, een lied
speciaal voor Laïs geschreven in het kader van ‘Radio 1 Open’ van vorig jaar. Opnieuw Nathalie in een glansrol tijdens ‘In this heart’, een tijdloze parel van de debuutcd. Het nummer heeft
ondertussen nog aan zeggingskracht gewonnen. Ludo Vandeau mocht soleren op ‘Mijn lief’ (terwijl Nathalie op de achtergrond – tevergeefs – een hoestbui probeerde te onderdrukken). ‘Belle’ (je
m’en vais en guerre), een Ambrozijnklassieker, werd door Jorunn ‘opgedragen als protest tegen al
het walgelijke oorlogsgeweld’. ‘May morning dew’ leverde lillende vocale interactie tussen Jorunn en Ludo, met Annelies en Nathalie in een ondersteunende rol. ‘Drie maagdekens’, het zoveelste nieuwe en sprankelende nummer op de playlist, gaf ons, zoals Annelies aankondigde, al een voorsmaakje van de vierde cd (Te verschijnen vóór het einde van dit jaar).

SPONTANE GEEELTE
‘En nu dan het spontane gedeelte van onze show’, zoals Jorunn ‘De Spanjaard’ aankondigde. Het lied is al enkele eeuwen oud en de meisjes hebben ermee kennisgemaakt in Gooik, tijdens de folkstages, ondertussen zo’n negen jaar geleden. Jorunn nam de rol van voorzangeres op zich en Annelies dirigeerde de toehoorders in de samenzang als een volleerde publieksmenner. Het publiek genoot duidelijk en op het einde van het lied volgde spontaan een open doekje. Tijdens ‘Le grand vent’ nam Ludo Vandeau de zangpartij van Gabriel Yacoub moeiteloos voor zijn rekening.

INDRUKWEKKEND
Terwijl het eerste gedeelte van het concert al de verwachtingen ruimschoots had ingelost, klonk de rest van het concert ronduit indrukwekkend. De actie verhuisde van het podium naar de zaal.
Elk van de vier vatte post hoog in de vier hoeken van de zaal. Er volgde een beklemmende versie van oude kaskraker ‘Belle’. Ludo Vandeau legde zijn hart en ziel bloot in ‘Mort est mon enfant’. En tenslotte brachten Annelies, Jorunn en Nathalie een heerlijke, ingetogen versie van ‘After the goldrush’.
Terug op het podium verwende het viertal het publiek – nu met volle teugen genietend – met nog twee prachtnummers. ‘Tjanne’ liet je aan den lijve de pijn en de smart voelen bij het overlijden van een moeder. ‘Jerusalem revisited’ is een kritische aanklacht van Coope, Boys & Simpson op de levensomstandigheden in Groot-Brittanië. Het nummer, een beurtzang, werd door Jorunn en Ludo naar de huidige wereldsituatie geprojecteerd. Annelies en Nathalie zorgden in de finale van het lied voor erg knappe vocale steun.

LUCHTIG EINDE
En toen was het tijd voor wat luchtiger liedjesmateriaal. Alle kinderen in de zaal – en alle volwassenen die het kind in zich hebben kunnen bewaren – werden verrast met ‘Kabouter Kiekeboe’, een pretentieloos kinderliedje met mooie fantasievocalen. Gebist werd met ‘Les 3 Capitaines’ een up-tempo en ritmisch nummer in de stijl van ‘Le renard et la belette’. Elektronische versterkt wordt het ongetwijfeld een van de sfeermakers op toekomstige live-concerten.

A CAPELLA – AFSCHUW VOOR OORLOG
Het kan dus wél: een uur a capella zonder dat het belastend wordt. Meer zelfs. Tijdens dit ‘A la capella’-gebeuren krijg je de kans niet om je te vervelen. Het viertal van vanmiddag straalde enthousiasme en overgave uit. Er werd bewogen, rondgewandeld, gezongen tussen het publiek. Je voelde je geen passief toeschouwer, maar werd deelgenoot aan het concert.
Opvallend ook de aanwezigheid van een aantal nummers die rechtstreeks aan oorlog zijn gerelateerd . Jorunn klonk erg overtuigend toen ze haar afschuw – uit naam van de groep – uitsprak over de
bittere oorlog die deze week in het Midden-Oosten is losgebarsten. En over alle oorlogen die de wreedheid van de mensen etaleert.

VRT-OPNAMES – ‘A LA CAPELLA’-CD – VIERDE LAÏS-CD!
Het concert van vandaag werd opgenomen door de VRT. We mogen ons dus verwachten aan live-opnames
van het viertal op de Vlaamse radio.
Jorunn vertelde dat de opnames van de ‘A la capella’-cd twee weken geleden hadden plaatsgehad, uitgerekend in deze zelfde academiezaal. De cd zal 8 nummers bevatten: vier met Laïs alleen en vier samen met Ludo Vandeau.
Annelies kondigde ‘Drie Maagdekens’ aan als een nummer dat zal staan op de vierde (!) cd. Een cd die, als de opnames naar wens verlopen, op het einde van dit jaar wordt uitgebracht. Twee Laïs-cd’s in één enkel jaar: een ongelooflijke muzikale luxe voor de talrijke Laïsfans.

mt – © Laiswereld, 23 maart 2003

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s