Instrumenten opzij

Laïs schuift instrumenten opzij en hijst man aan boord

Harmonische stemmenpracht van het trio valt hier in haar puurste en meest
dynamische vorm te bewonderen

Kalmthout – De recente kerken- en kapellentournee van Laïs heeft een mooi souvenirtje opgeleverd. Zopas verscheen van het Kempische folktrio immers A la capella, een ep met acht nummers die de luisteraar in staat stelt de intimistische sfeer van de concerten thuis te herbeleven.

De titel verwijst niet alleen naar de plekken waar de optredens plaatsvonden, maar ook naar de manier waarop de acht liedjes worden uitgevoerd: zonder instrumentale begeleiding en dus louter vocaal. Met deze 23 minuten durende kortspeler gaat Laïs eindelijk in op een vraag die in liefhebberskringen al langer de ronde deed. Vooral de oudere fans, die de muziek van de dames met band net iets te luid vonden, zullen aan A la capella hun hart kunnen ophalen, want de harmonische stemmenpracht van Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix valt hier in haar puurste en meest dynamische vorm te bewonderen.
De plaat werd door Jo Francken in amper twee dagen live (maar zonder publiek) opgenomen in de Academiezaal van Sint-Truiden, een ruimte die vroeger deel uitmaakte van een klooster en ook vaak door klassieke ensembles wordt opgezocht. In de helft van de nummers krijgt Laïs vocale bijstand van Ludo Vandeau, de zanger van Ambrozijn en Olla Vogala. De toevoeging van een mannenstem levert weliswaar een nieuwe klankkleur op, maar Laïs is er niet echt anders door gaan zingen. Zelf omschrijven de dames hun aanpak veeleer als ‘drie plus één’ dan als die van een echt kwartet.
De grootste verrassing op A la capella is echter de in het latijn gezongen opener ‘Tria Cantica’, een lied dat deel uitmaakt van een polyfone mis van de Vlaamse componist Jules Van Nuffel. Annelies Brosens zong het ooit met een groot koor toen ze nog aan het Lemmensinstituut studeerde en vroeg zich af hoe het zou klinken als het tot vier stemmen zou worden teruggebracht. Een zwaar karwei, aangezien niet alle leden van Laïs in staat zijn partituren te lezen. Dat het toch is gelukt, bewijst dat de zangeressen ook een complexer repertoire aankunnen dan ze tot dusver gewend waren.

Dirk Steenhaut – De Morgen, 8 april 2003

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s