Warmer en organischer

Met Douce Victime heeft Laïs alweer een fikse stap voorwaarts gezet. De vocale harmonieën zijn rijker, de instrumentaties gedurfder dan ooit. Luister maar eens naar het strijkersarrangement van ‘Rinaldo’, dat herinnert aan die van de legendarische Arabische zangeres Oum Kalsoum, of naar de meeslepende celloriff in ‘Wanhoop van een wees’. Laat je meezuigen door de jachtige gypsy-bluegrass van ‘Opzij’. Proef het pittige cajunsmaakje van ‘La Plus Belle de Seans’. Of ga op in het mysterie van ‘De klacht van de verstoten minnares’, waarin de stemmen rechtstreeks uit het hiernamaals lijken op te kringelen.

Wereldmuziek uit Vlaanderen. Wie ooit zijn/haar oren heeft gelaafd aan de betoverende stemmen van Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix, weet al langer dat dit geen holle slogan is. Laïs heeft in het voorbije decennium afdoende bewezen dat folk ook actueel en sexy kan zijn.
Het trio uit Kalmthout werpt zich op als een verrassende schakel tussen de middeleeuwen en de eenentwintigste eeuw. Met zijn gloedvolle, meerstemmige samenzang wist het de jongste jaren zelfs muzikale zwaargewichten als Emmylou Harris, Sting, Daniel Lanois, I Muvrini en David Eugene Edwards (Sixteen Horsepower) tot complimentjes te verleiden.

De muziek van Laïs is grensoverschrijdend. De groep prijkte op festivals van Zuid-Europa tot Zuid-Afrika, wist toeschouwers te raken van Toronto tot Shangai.
‘Die buitenlandse tournees hebben ons geleerd dat we overal terecht kunnen’, zegt Nathalie. ‘De mensen ervaren onze stemmen als een instrument. En als we erin slagen een stemming over te brengen, zijn woorden eigenlijk niet belangrijk meer.’
‘Het is opvallend dat ook een publiek dat ons niet verstaat, instinctief aanvoelt waar we het over hebben’, vult Jorunn aan. ‘Voor wie het Nederlands of het Frans wèl machtig is, vormt de inhoud echter een aardige bonus.’

Laïs haalt zijn teksten nog steeds uit oude liedboeken. Door de jaren heen heeft het trio er een immense verzameling van aangelegd. De keuze valt doorgaans op verhalen met een tragische afloop, type ‘De drie maagdekens’ of, iets implicieter, ‘Wanhoop van een wees’.
‘De pijn die uit die nummers spreekt, vinden we wel mooi. Folk wordt vaak geassocieerd met vrolijke huppeldeuntjes, maar zelf vinden we het vooral belangrijk dat er iets wezenlijks wordt verteld.’
‘Op onze nieuwe plaat heeft een thematische verschuiving plaatsgevonden’, stelt Jorunn. ‘Er is nog wel sprake van erotiek en geweld, maar de nummers zijn een stuk donkerder geworden. De meeste handelen over pijn en doodgaan. De personages zijn haast zonder uitzondering het slachtoffer van iets of iemand, maar het Franse woord ‘victime’ klinkt net iets eleganter dan ‘slachtoffer’. En doordat de gruwelijkheden doorgaans op een omfloerste manier worden geformuleerd, lijkt het leed enigszins te worden verzacht of zit er zelfs een vleugje romantiek aan vast. Vandaar de titel Douce Victime.’

Na Dorothea, een cd die goed was voor een verkoop van 55.000 stuks, liet de derde langspeler van Laïs bijna vijf jaar op zich wachten. ‘Het was een moeilijke plaat om te maken’, geeft Jorunn toe. ‘We hebben lang getwijfeld over de richting die we na onze vorige twee cd’s zouden inslaan en ook de keuze van de producer ging met veel hoofdbrekens gepaard. Dus besloten we rustig de tijd te nemen om een en ander af te wegen. We hebben tien maanden aan Douce Victime gewerkt. Het heeft ons bij wijze van spreken bloed en tranen gekost, maar uiteindelijk zijn we wel tevreden over het resultaat.
‘Dit keer ging Laïs voor het eerst met een heuse popproducer in zee: Wouter van Belle, een man die ook al diensten heeft verleend aan Gorki, Novastar en Flip Kowlier.
‘We wilden graag wat meer afstand nemen en hebben dus veel beslissingen aan Wouter overgelaten’, vertelt Annelies. ‘Dat was niet altijd makkelijk, want we zijn er inmiddels wel achter dat we ware controlefreaks zijn.
‘Het feit dat nu een buitenstaander de lakens kwam uitdelen, heeft volgens Nathalie het groepsgevoel wel aanzienlijk versterkt. ‘Vroeger waren we het onderling over allerlei dingen vaak oneens, maar blijkbaar zijn we naar elkaar toegegroeid. Onze meningen zijn gelijklopender geworden.’
Een van de verdiensten van Wouter van Belle is dat hij de nieuwe cd van Laïs een heel specifieke klankkleur heeft gegeven. ‘Soms stel je vast dat je een geweldig nummer hebt gemaakt, maar dat er nog iets aan schort’, legt Jorunn uit. ‘Op zo’n moment komt een producer goed van pas. Doorgaans wist Wouter in een mum van tijd het ontbrekende puzzelstukje te vinden.’

Douce Victime klinkt warmer en organischer dan de vorige platen van Laïs. Dat heeft gedeeltelijk te maken met de verbeeldingrijke strijkersarrangementen van Andrew Powell, een man die de nodige ervaring heeft opgedaan in de filmwereld en eerder op de loonlijst stond bij onder anderen Kate Bush, Al Stewart en Belle and Sebastian. De a capella-partijen en de bijdragen van het London Chamber Orchestra werden opgenomen in Londen, in de legendarische Abbey Road-studio’s. ‘Die klank, die gigantische ruimtes… Er hangt daar echt magie in de lucht’, vinden de zangeressen. ‘Maar: het was er wel doorwerken geblazen. Die studio is zo duur dat je er werkelijk iedere minuut moet benutten.’
Dat Laïs zijn vocale mogelijkheden nog blijft uitbreiden, blijkt onder meer uit (quasi) a capella-nummers als ‘Jasio U Pana’, ‘De drie maagdekens’ en ‘Hymne’. ‘We stimuleren elkaar om nieuwe dingen uit te proberen, onze grenzen te verleggen en meer uit onze stemmen te halen’, zegt Jorunn.

De drie dames van Laïs gaan uitdagende nevenprojecten dan ook niet uit de weg. Zo werkten ze recentelijk bijvoorbeeld samen met Spinvis (zie: ‘Astronaut’ op diens cd Nieuwegein aan Zee) en Pause Café. Annelies Brosens was als stemcoach betrokken bij The Fundamentals, een groep met mentaal-gehandicapten, terwijl Nathalie Delcroix haar liefde voor country botvierde op covers van Hank Williams en Dolly Parton bij de groep Jumbalaya en als gastzangeres dienst deed op het langspeeldebuut van Admiral Freebee.
‘Die uitstapjes hebben me meer zelfvertrouwen gegeven’, aldus Nathalie. ‘Als zangeres durf ik nu veel meer dan vroeger.”We zijn natuurlijk al tien jaar bezig’, oppert Annelies. ‘Ook de ervaring die we in die tijd hebben opgedaan, valt niet te onderschatten.’

Een andere belangrijke stap in de carrière van Laïs was A la Capella, de vorig jaar verschenen EP die de neerslag vormde van een tournee door kerken en kapellen. Sinds de drie zangeressen erin slaagden het aartsmoeilijke ‘Trio Cantica’, een klassiek liturgisch stuk van Jules Van Huffel, vocaal tot een goed einde te brengen, schrikken ze omzeggens nergens meer voor terug.
‘Elk afzonderlijk mogen we doen wat we willen, Laïs blijft altijd groter dan de som van de delen’, onderstreept Jorunn. ‘Op Douce Victime heeft Wouter van Belle ervoor gezorgd dat, binnen één nummer, sommige stemmen meer op de voorgrond komen dan andere. Daardoor is ons geluid gevarieerder geworden en heeft het meer reliëf gekregen.’

Er is overigens nog meer veranderd in het Laïs-kamp: de groep heeft een nieuwe drummer en bassist, en er is een toetsenspeler toegevoegd, allemaal ingrepen die hebben geleid tot een veelkleurigere en strakkere
live-sound.
‘Onze smaken zijn verfijnder geworden’, luidt de verklaring van Jorunn. ‘We weten nu beter wat we zelf graag horen en omringen ons daarom bij voorkeur met muzikanten die vindingrijk en creatief zijn. Bij onze vorige platen stelden we ons vaak de vraag: kunnen we dit live wel waarmaken? Vandaag houden we daar niet langer rekening mee.’
Laïs is dus niet van plan Douce Victime op het podium netjes te kopiëren: de nummers zullen tijdens de komende concerttournees drastisch anders worden ingekleed. Annelies gewaagt van een interessante uitdaging: ‘Tenslotte moeten de liedjes blijven léven.’
Jorunn besluit dat Laïs anno 2004 gewoon veel sexier klinkt dan voorheen. ‘We zijn niet bang risico’s te nemen, we willen vooruit. En ook al vieren we dit jaar onze tiende verjaardag als groep, onze honger naar het nieuwe is nog steeds niet gestild.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s