Nieuwe Limburger

Jorunn, Annelies en Nathalie van het Vlaamse Lais bewerken teksten die ze in vaak honderden jaren oude liedboeken vinden tot eigen nummers. In folk-minnende kring braken ze in 2000 door met Dorothea.

Het vervolg Douce victime (EMI) klinkt meer als een geheel, wat ongetwijfeld te danken is aan producer Wouter van Belle (Novastar). De nummers zijn Nederlands- en Franstalig, op een beklemmend Pools klaaglied na. Het trio is vooral het experiment aangegaan. Zo klinken in het opzwepende Marie madeleine en de strijkerspartijen van de single Rinaldo duidelijk oosterse invloeden door, terwijl het geweldige La plus belle de céans en de Herman van Veen-cover Opzij gerust Vlaamse cajun genoemd mogen worden. Een van de opvallendste nummers is het heftige Wanhoop van een wees, waarbij het lijkt of bombastkoning Phil Spector als producer is overgevlogen. De plaat eindigt met Hymne, een bezwerende samenzang die duidelijk maakt dat de zinsnede ‘daar hoorden zij engelen zingen’ voortaan vaker gebruikt mag worden dan alleen met Kerstmis.

Cd-bespreking ‘Douce Victime’
© RG – Dagblad De Nieuwe Limburger

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s