Keigrave vrouwen, keibangelijke muziek

Het tweewekelijks tv-magazine ‘TV 2 Weken‘ brachtt in zijn editie van 29 april ll.een portret van Laïs. Het blad kopte: ‘Keigrave vrouwen die keibangelijke muziek maken’ met als ondertitel: ‘Drie stemmen die één werden’.
In dit artikel kun je de moeilijke ontstaansgeschiedenis lezen van ‘Douce Victime’ (from scratch), de muzikale integriteit van Laïs (geen uitverkoop), de visuele uitstraling van het trio (joggingbroek) en de evolutie naar de toekomst toe en de toekomstige gezinsuitbreiding ten huize Annelies (Laïs for ever). In een speciaal kaderstuk wordt de geschiedenis van Laïs in ’t kort overlopen, van Gooik 1994 tot nu (Van kannekes tot een volwassen geluid).

KEIGRAVE VROUWEN DIE KEIBANGELIJKE MUZIEK MAKEN

Tekst: Jo Smeets
Fotograaf: Wim Beddegenoots
Bron: TV 2weken, 29 april 2004

Het gaat goed met Laïs. Zeer goed.Terwijl Jorunn, Nathalie en Annelies ter voorbereiding van deze fotosessie onder handen genomen worden door de schminkster, leest manager Firmin Michiels hen een pak uitgeprinte e-mails voor. Bijna een uur lang brieft hij de zangeressen over hun op stapel staande activiteiten. Het feit dat de groep net zijn derde en uitstekende langspeler ‘Douce Victime’ heeft uitgebracht, heeft daar alles mee te maken. Wie niet vertrouwd is met de folkpop van Laïs, moet zondag 2 mei beslist kijken naar hun liveoptreden in ‘TMF Café’.

DRIE STEMMEN DIE ÉÉN WERDEN

Nathalie Delcroix (28) heeft last van een zere keel en duizelt van de medicijnen. Ze houdt zich wat op de achtergrond. En dat betekent meer tijd voor Annelies Brosens (24) en Jorunn Bauweraerts (25) om hun zegje te doen.

FROM SCRATCH
‘We voelen dat het nu écht goed begint te lopen’, zegt Annelies. ‘We hebben zeer lang en intensief aan deze plaat gewerkt. Met vallen en opstaan. Dat ‘Douce Victime’ nu hoog genoteerd staat in de Ultratop 50 is dan ook een bevestiging. En dat was nodig, want Laïs heeft een moeilijke periode achter de rug. Het schrijven en opnemen van de nieuwe plaat wou maar niet vlotten, zodat we uiteindelijk al ons materiaal hebben weggegooid en from scratch zijn begonnen. Een goede beslissing, want nu zitten we weer alle drie op één lijn.’
‘Douce Victime’ laat een heel andere Laïs horen dat voorgangers ‘Laïs’ en ‘Dorothea’. Dansbaarder ook. Eén constante blijft: de hemelse samenzang. ‘Dat zal nooit veranderen’, zegt Nathalie. ‘Onze drien stemmen blijven altijd de basis. Alles wat daarrond gebeurt, kan variëren. Wat niet wil zeggen dat we van plan zijn zeer drastische stijlbreuken te plegen. Hoewel, een dansplaat in samenwerking met Felix Da Housecat zie ik wel zitten.’

GEEN UITVERKOOP
Laïs is geen groep die mikt op de hitparadei. Een publiek dat hun platen koopt omdat het écht waarde aan hun muziek hecht, vinden ze veel belangrijker. ‘Instantsucces’interesseert ons niet’, aldus Nathalie. ‘Begrijp me niet verkeerd: ik wil best wel een breder publiek aanspreken en hits scoren. Maar niet ten koste van onze integriteit. We gaan dus niet onze broek afsteken om een hit te scoren. Voor de status van een groep als pakweg 16 Horsepower teken ik meteen. Ook bij hen draait het enkel om de muziek. En zo hoort het ook.’
‘Idem dito voor mijn muzikale voorbeelden’, voegt Jorunn eraan toe. ‘Nick Cave, J.J. Cale of Pink Floyd hebben nooit toegevingen gedaan waar ze niet achter stonden. Een hou ding die ook opgaat voor Laïs.’ Voor haar 25 lentes noemt Jorunn welopvallend ‘oude’ voorbeelden. ‘Ik weet het. Ik hou van oude muziek, om de simpele reden dat ik vandaag nog maar weinig dingen hoor die me echt kunnen raken. Wat niet wil zeggen dat er geen goeie nieuwe muziek wordt gemaakt. The White Stripes vind ik bijvoorbeeld zeer straf. Maar die grijpen dan ook weer terug naar het verleden.’

JOGGINGBROEK
Dat ze er goed uitzien, is wellicht een extra zetje richting succes. Daar zijn de dames zich ten volle van bewust. ‘Natuurlijk doen we ons best om goed voor de dag te komen’, zegt Jorunn. ‘Maar wil dat niet elke vrouw? Als we onze muziek aan de man zouden brengen in onze joggingbroek, zou er van dit verhaal geen sprake zijn.’
‘In drie mottige wijven is sowieso niemand geïnteresseerd’, lacht Annelies. ‘Misschien een beetje te zwaar als uitspraak, maar je weet best wat ik bedoel. Boven alles zijn wij ook maar zeer gewone meisjes, en geen babes. Op de foto en op tv zien we er best oké uit, maar in het dagelijks leven zijn we net zo gewoon als om het even welke vrouw. We vinden het belangrijker om stijl uit te stralen dan schoonheid.’
Drie mooie jonge vrouwen in de verderfelijke showbizzwereld. Wat moet de modale burger zich daarbij voorstellen? Of draait de folkscene enkel maar om liefde, oven koek en kruidenthee in plaats van om seks, drugs en rock-‘n-roll?
‘Wij mogen dan wel folky muziek brengen, maar dat wil niet zeggen dat we mietjes zijn. Dus ja, af en toe passeert er wel eens iets wat een beetje ‘hartiger’ is dan kruidenthee. Maar we weten alle drie hoe we met die – al dan niet verboden – bekoringen om moeten gaan.’

LAÏS FOR EVER
Nathalie is de enige met een kind, maar niet meer voor lang. Trots steekt Annelies haar bolle buik vooruit. ‘Het is voor augustus’, verklapt ze. ‘Ik voel met super en ik heb energie voor twee…’
‘Eigenlijk is bij Laïs zingen en een kind opvoeden best te combineren’, getuigt Nathalie.
Het ziet er dus niet naar uit dat gezinsuitbreidingen op termijn nadelig zullen zijn voor de groep. ‘Laïs blijft voor altijd bestaan!’ roept Jorunn. ‘Voor altijd is misschien wat lang’, lacht Annelies. ‘Ik zie ons op ons 50ste niet meer naast elkaar op een podium staan. Maar zolang het leuk blijft, gaan we door.’
Als Laïs stopt, hoe willen jullie verder leven in de herinnering van de mensen?
‘Als keigrave vrouwen die keibangelijke muziek maakten. Kortom: als drie stemmen die één werden.’

Jo Smeets – TV2weken, 29 april 2004

* * *

VAN KANNEKES TOT EEN VOLWASSEN GELUID

Nathalie, Jorunn en Annelies kennen elkaar van jongs af aan, maar Laïs werd pas in 1994 boven de doopvont gehouden. Toen zongen Jorunn en Annelies samen op Folkstage Gooik. Hun collega’s van Kadril moedigden hen aan ermee door te gaan. Het was die groep die Laïs, intussen versterkt door Nathalie, twee jaar later begeleidde op het Folkfestival van Dranouter. Een succes. Zelfs de grote Emmylou Harris sprak vol lof over hun harmonieuze samenzang; Later deelden ze het podium met Harris, en groepen als Clannad en Värttinä.
Er volgde een titellos debuut, met daarop traditionals en enkele eigenzinnige covers. Er werden 50.000 stuks van verkocht. In 2000 was Laïs te zien op de podia van Pinkpop en Rock Werchter en is het voorprogramma van Sting. In november van dat jaar verscheen de succesvolle opvolger ‘Dorothea’, met hits als ‘Dorothea’ en ‘Houd uw Kanneke’. Enkele weken geleden verscheen ‘Douce Victime’, het derde volwaardige Laïs-album. De groep laat een volwassener geluid horen en de samenzang is zo mogelijk nog indrukwekkender…

* * *

DEZE SONGS HEEFT LAÏS GEZONGEN IN TMF CAFÉ
Op 12 mei ll. gaf Laïs acte de présence in ‘TMF Café, een livemuziekprogramma waarin vooral nationale bands het beste van zichzelf geven. De volgende vijf songs stonden op de playlist van de dames:
– Klacht van de verstoten minnares
– La plus belle de Céans
– Jasio U Pana
– Marie Madeleine
– Wanhoop van een wees

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s