NATHALIE OVER ‘HANIKOENI’, de Laïsbijdrage op ‘Kapitein Winokio’

In Humo van 8 juni 2004 stond er in Humo een kort interview met Nathalie over ‘Hanikoeni’, de muzikale bijdrage van Laïs aan het Winokio-project. NATHALIE «’Hanikoeni’ is een Indiaans lied dat ik vroeger, heel lang geleden, op school heb geleerd.»

NATHALIE «Ik dacht dat iedereen het kende maar blijkbaar valt dat dik tegen. Voor een concert ben ik het eens beginnen te zingen op het toilet – waar de klank bijna altijd goed is – en Annelies en Jorunn vielen meteen in. Het klonk onmiddellijk goed. We hebben nog even getwijfeld tussen ‘Twee emmertjes water halen’ en ‘Hanikoeni’, maar voor ‘Hanikoeni’ hoefden we niet meer te repeteren, vandaar.»
HUMO: Wat is er typisch aan een kinderlied?
NATHALIE «Het moet simpel zijn, een herkenbare melodie en een eenvoudige, verstaanbare tekst hebben – behalve in het geval van ‘Hanikoeni’ dan (lacht).»
HUMO Waar gaat het over?
NATHALIE «Geen idee. Wie weet wat we allemaal aan het zingen zijn!»
HUMO: Je hebt een dochter van vijf, Emma, heeft zij jullie ‘Hanikoeni’ al gehoord?
NATHALIE «Tuurlijk, ik heb het op haar uitgetest (lacht). Ik heb haar ondertussen de hele cd al laten horen, en vreemd genoeg vindt ze ‘In het bost daar staat een huisje’ – een behoorlijk donkere, volwassen versie van Kim Peers – het beste. Ik dacht dat kinderen er bang van zouden worden, maar angst is voor hen natuurlijk net zo belangrijk als alle andere emoties. ‘Hanikoeni’ vond ze niet, euh… Ze vond het goed maar…»
HUMO Geen single?
NATHALIE (lacht) «Voilà. Ze vindt het volgens mij gewoon goed omdat ze weet dat ik het ben. In het begin van het lied hoor je een Indiaan, en eerst wilde ze niet geloven dat ik dat was. Ik heb het thuis moeten zingen om het te bewijzen. Nu wil ze alleen nog maar ‘de Indiaan’ horen (lacht).»
(© Jurgen Beckers – Humo, 8 juni 2004)

Humo, 8 juni 2004

Geef een reactie

