Jorunn in Libelle

Naar aanleiding van de huidige ‘Douce Victime’-tournee van Laïs – als extra promotie voor de meest recente Laïs-cd – duiken her en der in de geschreven pers artikels op over de Laïsdames. In de het tijdschrift ‘Libelle’ werden Jorunn een aantal – soms erg persoonlijke vragen – voorgelegd…

Wanneer heb je voor het laatst gehuild?
“Vorige week, toen ik in de bioscoop naar ‘Fahrenheit 9/11′ zat te kijken. Vooral het tweede deel heeft me enorm gepakt. Families die door de verschrikkelijke aanslag uit elkaar werden getrokken, vertellen hun verhaal. Ik kreeg het er koud van. Als ik stilsta bij wat er allemaal gebeurt in de wereld, word ik droevig.”

Wat is je lievelingsmoment van de dag?
“De nacht, omdat alles dan an-ders ineen zit. ’s Nachts leef je meer in een droomwereld. De verhoudingen liggen anders en de gesprekken zijn vaak veel diepgaander. Wakker zijn als iedereen slaapt, en omgekeerd, dat vind ik wel een heel leuke gedachte.”

Wat heb je altijd bij je?
“Mijn Opinel-zakmes. Ik had het als kind al, toen ik ging trekken met de rugzak. Het gaf me een veilig gevoel. Mensen schrikken er soms van, maar het is gewoon heel handig. Dit mes kwam al dikwijls van pas.”

Van wie heb je het meeste geleerd?
“Ongetwijfeld van mijn ouders. Ze hebben mij een heel bewuste opvoeding gegeven door van jongsaf aan over alles, maar dan ook alles, te praten. Ze hebben me een nuchtere kijk op de dingen en de wereld meegegeven. Maar het beste advies kreeg ik ooit van Pascal, onze vroegere manager. ‘Beter een foute beslissing nemen dan helemaal geen’. Dit zinnetje zit voortdurend in mijn achterhoofd.”

Waar geniet je mateloos van?
“Ik ben een erg lichamelijk iemand. Van een vriendschappelijke knuffel tot een bangelijke vrijpartij. Kussen vind ik ook heerlijk. De huid van een ander voelen, kan zo rustgevend zijn.
Ik babbel ook erg graag. Een geboren tettermadame ben ik. Ik hou van diepgaande gesprekken. Er wordt in de wereld veel te weinig gepraat, vind ik.”

Wat vind je sexy?
“Mensen die zich goed in hun vel voelen en dat ook uitstralen. Ze hoeven echt niet verblindend knap te zijn. Als ze maar leuk zijn om naar te kijken. Of mensen die ‘laid back’ door het leven gaan of een hoekje missen. Mensen met vreemde maar boeiende eigenschappen zonder dat het extreem wordt.”

Wat zou je doen als je het één dag in ons land voor het zeggen had?
“Ik woon op het platteland en ik vind het schandalig dat bouwbedrijven oude huizen opkopen en die dan omtoveren tot nieuwe, moderne huizen. Ik heb niets tegen renoveren, zolang een oud gebouw er oud blijft uitzien. Ik heb het gevoel dat Kalmthout over een paar jaar een tweede Merksem zal zijn.”

Naast wie zou je wel eens wakker willen worden?
“Naast Inspector Morse. Ik hoef niet per se met hem in bed te duiken om hevig tekeer te gaan, gewoon naast hem wakker worden is voldoende. Hij is een oude, sexy man. En zijn droge humor vind ik fantastisch. Volgens mij is het een heel intelligente kerel, ik zou gewoon graag eens een hele ochtend met hem babbelen. In pyjama en met een grote pot English tea.”

Laatste recente…

boek dat ik las
‘Het orgasmeboekje’ van de Amerikaanse schrijfster Kate Taylor. Heb ik gekocht om ‘ns goed te lachen. Maar tegen alle verwachtingen in een grote aanrader. Ook voor mannen!

cd die ik kocht
‘The Shipwreck party’ van Durango. Ik hou van donkere, rauwe blues. Durango is op en top Antwerps en ik maak graag wat promotie voor deze groep. Ze verdienen het.

film die ik zag
‘Frida’. Ik trok zelf door Mexico en de sfeer is in deze film zo herkenbaar. Goede muziek trouwens.

tv-programma dat me boeide
‘Manchild’ op Canvas. Over late veertigers die zichzelf ondanks hun frustraties heel erg kunnen relativeren. Lekker ontspannend.

Interview: Barbara Claeys.
Foto’s: Michel Vaerewijck.

Heel binnenkort in Libelle:
Een uitgebreid Onderweg-interview met het Laïs-trio.

Geef een reactie

