Legendarische samenwerking

Op 13, 14 en 15 mei brachten Laïs en Rum in Nieuwpoort het project ‘Thalassa! Thalassa!’ De uitvoering die ik integraal kon zien was deze van zaterdag 14 mei. Ten opzichte van de try-out enkele dagen eerder in Dranouter was er heelwat veranderd. De volgorde van een paar nummers was gewijzigd. Het volume van de blazerssectie was ook verminderd, waardoor de zangpartijen veel beter uitkwamen. Zowat alle zwakke punten waren opgelost. Enkel de viool van Wiet bleef teveel op de achtergrond hangen, een euvel dat op zondag verholpen was.

WERELDMUZIEK
Geen folk maar wereldmuziek. Rum en Laïs nemen ons mee op een schip dat alle wereldhavens aandoet, voornamelijk geïnspireerd door de teksten van Nicos Kavvadias uit het boek “Hondswacht”. Laïs begint a cappella met `Babou’ van de Algerijnse Gentenaar Djamal. Rum laat duidelijk weten dat de zee centraal staat met `Ik sta met mijn rug naar t land’. We krijgen een eerste krachtige versie van `Döszt’, met dank aan het oosteuropese Brussels van Hergé. In deze eerste versie komen de stemmen van Laïs er nog heel even bij. Link met de zee? Brussel heeft een zeehaven.

MEISJES LOOS
Ik dacht dat er 2 oude nummers van Rum in het concert zaten, maar `De bongo van de Congoboot’ komt uit de post-rumperiode van Dirk Van Esbroeck. In `Vera Paz’ krijgen we een eerste totaal samenspel van de heren en de meisjes.
De stem van Polle Rans is nog niet versleten, zo blijkt uit `Cambay’s Water’. Annelies vervoegt de kerels voor ‘Een mes’. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar op enkele internetforums las ik kritiek op Wiet. Hij zou de zwakste muzikant van het geheel zijn. Nochtans laat hij bij de musettes duidelijk horen dat hij nog steeds elk instrument met 4 snaren beheerst.
Zo kennen we de meisjes: een zeer frisse versie van ‘Daar was laatst een meisje loos’. Weg met de oubollige schoolversie…

IJSLANDVAART
De organisatoren hadden aan Dré Peremans oorspronkelijk gevraagd om de IJslandsuite opnieuw uit te voeren. Maar hij vond dat een
éénmalig project dat om diverse redenen niet meer kon. Maar in Nieuwpoort is de IJslandvaart nooit veraf. Een Griek op de dool in het Antwerps Schipperskwartier. Een tweede versie van `Döszt’, nu volledig instrumentaal, met veel nadruk op de blazers. Ergens in de 100 liefdesgedichten van Pablo Neruda (1904-1973) staat `Eres hija del mar’.
De Nederlandse dichter Slauerhoff (1898-1936) was een scheepsarts. Hij schreef `Zwartbaard’ , over het ergerlijke van de kakofonie van grammofoonplaten op de toeristische schepen, die hier heel jazzy gebracht wordt. Afsluiter is het echte Rumnummer `Maschero’, met heel wat leuke tussenstukjes van de muzikanten. Zowat het obligate moment waarop ieder zijn solo mag doen als je met veel instrumenten te maken hebt. Met het bisnummer brengt Laïs ons nog even tot op de Mississippi.

PLAYLIST
Babou – Ik sta hier met mijn rug naar ’t land – Döszt – De bongo van de congoboot – Vera Paz – Cambay’s water – Een mes – 2 Musettes – Daar was laatst een meisje loos – Reis naar IJsland – Het afzijn – Wat lijdt den zeeman al verdriet – Döszt 2 – Eres hija del mar – Zwartbaard – Kuro sjio – De zwarte stoker – Instrumentaal – Vivat den ijzeren man – Pique la baleine – Maschero
Bisnummers: – Jambalaya – Kuro Sjio

KERELS
De mannen van Rum zijn echte kerels. Na het concert niet raprap weg, maar pinten pakken met het publiek. De meisjes bleven ook wel nog even, maar passen wel voor het echte muzikantenleven van 30 jaar geleden. Wiet Vanderleest stond er op om de keet te sluiten. Pas een eind na middernacht kregen we hem eindelijk buiten. Zonde: geen enkel exemplaar verkrijgbaar van de nieuwe cd- verzamelbox van Rum. Foutje van de platenmaatschappij.

ZONDAG FAMILIEDAG
Zondag was blijkbaar familiedag. Zo te zien waren er nogal wat familieleden van de musici aanwezig, ook Landertje.
Zondagavond bleven ze niet zo lang plakken, maar Herman De Witte en vrouwtje brachten versterking. Hoe ouder hoe grotere plakplaasters. Zaterdagavond stond 200m verder op de Grote Markt Clouseau op het podium. Ik hoorde vertellen dat er meer kaarten in voorverkoop weg waren voor Rum+Lais dan voor Clouseau. Iedere avond zat de zaal goed gevuld.

STEMMEN SOMS IN VERDRUKKING
Polle Rans na het zondagconcert: “Ik heb me heel goed geamuseerd.” Het was er duidelijk aan te zien dat de Rummers elkaar heel goed vonden op het podium. Door alle geweld op het podium (6 muzikanten, 2 zangers en een grompot die zelf ook nog eens de instrumenten beroerden, 3 zoete stemmen) kwamen de meisjes soms in verdrukking. Bij solozang of duet geen probleem, maar in samenzang met allen kwamen de krachtige stemmen van Polle en Dirk naar boven.

© Chris – Laïswereld, 26 mei 2005

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s