Laïs/Rum op Gulden Ontsporing

‘Gulden Ontsporing’ vormde het derde deel van het drieluik ‘Genk on stage – Beleuvenissen – Gulden Ontsporing. Drie totaal verschillende optredens. ‘Gulden Ontsporing’ – met het ‘Thalassa! Thalassa!’-programma – vormt zowat het buitenbeentje. Maar de ‘beaties’ van Laïs en de ‘beasts’ van Rum samen op een podium is sowieso al een unicum. De drie heren van Rum – Paul Rans, Dirk Van Esbroeck, Wiet van de Leest – hebben nog niets van hun klasse verloren. Je krijgt de gelegenheid om Annelies, Jorunn en Nathalie aan het werk te horen met een compleet ander repertoire. Neem er de begeleidingsgroep bij vol met klassebakken en je kan gewagen van een erg genietbaar programma. Minder uit de bol gaan, maar des te meer muzikaal genieten.

‘Beleuvenissen’ zindert nog na bij de meesten die de geweldig sfeervolle Laïsoptredens hebben meegemaakt. Het was dan ook een knaller van jewelste, getuige de foto’s, getuige de verslagen. Een avond om met weemoed aan terug te denken…
Maar de Laïskaravaan dendert verder! Ondertussen behoort het Laïsoptreden tijdens het ‘Gulden Ontsporing’-evenement ook al tot het verleden.
Het programma van het slotfeest van ‘Gulden Ontsporing’ oogde veelbelovend. En om de twijfel maar ineens weg te nemen: de verwachtingen werden meer dan ingelost. Het eerste deel – ‘Accordeonfolie’ – maakte zondermeer indruk. In het tweede deel kregen we bijna volledig de ‘Thalassa! Thalassa!’-cyclus voorgeschoteld. Nu al een klassieker wat mij betreft. Te vergelijken met de ‘Yslandsuite’ en de beste muziekstukken van Theodorakis’. Dit evenement belandt zeker op cd of dvd. En zoniet is het een zware gemiste kans. Deze liederencyclus moet voor de eeuwigheid vastgelegd worden. Het derde deel – ‘Zeemedley’ – heb ik maar gedeeltelijk kunnen meemaken. Maar in de tv-registratie zullen zeker een aantal fragmenten getoond worden.
Het eerste deel, ‘Accordeonfolie’, gaf de accordeonfanaten de gelegenheid om likkebaardend te genieten. Gedurende meer dan een half uur deed het kruim van de Belgische accordeonscene ‘de piano van de armen’ alle eer aan. Artiesten in de schijnwerper: Jan De Smet, Ludo Mariën, Mike en Ivan Smeulders, Greet Garriaux, Paul Hutchinson en Wim Claeys. En het was pure klasse die deze grootmeesters uit hun instrument lieten vloeien. Swingende nummers, meer melancholische songs, stuk voor stuk in het collectieve geheugen gegrift, passeerden de revue en werden met enthousiasme begroet door een PROPVOLLE Grote Markt (acht- tot tienduizend toeschouwers!). Vooral Ludo Mariën maakte indruk. Bij het einde van dit eerste – instrumentale deel – hing er reeds een feestelijke sfeertje.

‘THALASSA THALASSA’
En dan kwam de hoofdmoot: ‘Thalassa Thalassa’. Gewapend met de speellijst van Chris – die enkele maanden geleden al verslag heeft uitgebracht van dit concert – kon ik uitstekend het programma volgen. Het kwam in grote trekken overeen met de concerten die Rum en Laïs in Nieuwpoort hadden gegeven tijdens het UITBLAZEN-festival. Hier en daar werd er een nummer weggelaten (Zwartbaard zat er niet tussen, evenals de bisnummers ‘Jambalaya’ en Kuro Sjio’), maar voor de rest werd het hele repertoire afgewerkt.
Kun je het vergelijken met een Laïs-optreden. Neen!
Is de ambiance en het dansgehalte vergelijkbaar? Neen!
Is het programma goed? Ja verdorie!
Knappe nummers. Een goed opgebouwde en evenwichtige setlist. Afwisseling tussen a capella, instrumentals en zang + begeleiding. Veel swing, veel jazzy folk en een finale om duimen en vingers af te likken.
Voor een volledig verslag van wat het programma inhoudt verwijs ik graag naar de bijdrage van Chris van 26 mei ll. Maar ik haal er met plezier enkele hoogtepunten uit.
Laïs komt als eerste aan de beurt met het nummer ‘Babou. Het is van de hand van de Algerijnse Gentenaar Djamel. Knap nummer, indrukwekkende a capella.
Halfweg de set brengt Laïs een eigentijdse versie van ‘Daar was laatst een meisje loos’. Het nummer klink enorm jazzy. De nadruk ligt op bas en stemmen. Swingend als de pest. Mirakelmooi.
De instrumentals die regelmatig in de set zijn opgenomen zijn schitterend gearrangeerd vallen in de smaak van het publiek. Vooral Dree Peremans jr. (trombone) en Christel Borghlevens (diverse instrumenten) maken indruk. Wat een knappe versies van ‘Döszt’ en ‘Döszt 2’!
De liederen die Laïs en Rum samen brengen klinken prachtig. ‘Vera Paz’ (het verhaal van een Belgisch belastingparadijs in de 19de eeuw) is verrukkelijk. ‘Een mes’, Annelies samen met de ‘beasts’ van Rum is een muzikale parel. Idem voor ‘Eres hija del mar’, een duet van Laïs en Dirk Van Esbroeck.
Dertig jaar geleden vormden de instrumentale musettes muzikale hoogstandjes op de Rum-cd’s. Wiet van de Leest doet het heden ten dage nog eens – en met veel brio – over. Knap, heel knap…
Het absolute hoogtepunt van het programma wordt tot het laatste bewaard: de shanties (*). Drie shanties kregen we als besluit, het ene al swingender als het andere: ‘Vivat den ijzeren man’, ‘Pique la baleine’ en ‘Maschero’. Vooral ‘Pique la baleine’ zou uitstekend passen in het repertoire van Laïs, vergelijkbaar met ‘Marie-Madeleine’ en ‘3 Capitaines’.

Een originele overgang tussen de drie delen: knappe optredens van Coope, Boys & Simpson, drie Britse heren met indrukwekkende stemmen en een dito a capella-repertoire. Het eerste optreden werd afgewerkt op de pui van het Brusselse stadhuis, het tweede optreden – een aantal shanties – op het hoofdpodium.

Kan ‘Thalassa! Thalassa!’ de vergelijing doorstaan met een Laïsoptreden zoals op ‘Beleuvenissen’? Er is gewoon geen vergelijking mogelijk. Het pogramma bevat geen dansnummers als ‘Le Renard et la Belette’ of ”t Smidje’. Maar er zitten een aantal prachtige muzikale momenten verscholen in de speellijst. En het einde is minstens even swingend. Een aanrader voor de liefhebbers van mooie muziek, voor alle Laïsfans die hun lievelingen met een volledig andere repertoire aan ’t werk kunnen horen en zien en voor de Rumfanaten die na tientallen jaren de groep (er zit nog geen sleet op de muzikale en vocale prestaties van de heren) nog eens in de originele bezetting kunnen bewonderen.
Je krijgt bijna de onweerstaanbare aandrang om je toch nog een dagticket voor Danouter aan te schaffen.
Zondag 7 augustus 2005 is dé dag waarop je absoluut moet gaan kamperen in de grote concerttent in Dranouter. Je krijgt er achtereenvolgens ‘Thalassa! Thalassa!’, Lhasa, Marianne Faithfull en Christy Moore voorgeschoteld. Zondermeer een schitterend vierluik.

© Marcel Thijskens – Laiswereld, 12 juli 2005

(*) Shanties: ‘work songs’ die gebruikt werden op zeilschepen. Hun kadans gaf het ritme aan van de zeelieden die aan de lijnen en de koorden moesten trekken.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s