Hoogmis van polyfonie

De twijfel die er bestond over de slaagkansen van een muzikale relatie tussen Laïs en het Vlaams Radio Orkest werd vandaag definitief weggevaagd. Het recital dat het drietal in de Hasseltse Virga Jesse Basiliek gaf samen met de klassiek geschoolde stemmen van het VRK zat barstensvol vocale hoogstandjes met een hoog kippenvelgehalte. Het anderhalf uur durend concert was een hoogmis van de polyfonie. De drie mooiste stemmen van Vlaanderen klonken in volstrekte harmonie met de wereldstemmen van het Vlaams Radio Koor.

Vlaams Radio Koor – Unieke klank
Het Vlaams Radio Koor, 24 professionele zangers onder leiding van Johan Duijck, bezit een unieke en uitgebalanceerde klank. Getuige de internationale topdirigenten die er al mee hebben samengewerkt. Er kon vanavond volop genoten worden van prachtige staaltjes polyfonie. Getuige fragmenten uit ‘Eight Japanese Folksongs’ van een van onze grootste componisten Vic Nees. Of tijdens twee Hongaarse werken van de hand van Legeti. Grote vocale klasse.
Ook Annelies, Jorunn en Nathalie brachten solo en a capella een aantal succesvolle Laïsnummers. We konden met volle teugen genieten van heerlijke versies van ‘Drie Maagdekens’, ‘Benedetta’ (Nathalie in de spotlights), ‘Babour’ en een prachtige, quasi moeiteloos gezongen interpretatie van het aartsmoeilijke ‘Tria Cantica Euristica’.

Laïs en het Vlaams Radio Koor – geslaagde samenwerking
Maar uiteraard werd er reikhalzend uitgekeken naar de gezamenlijke nummers van Laïs en het Vlaams Radio Koor. Een eerste staaltje hoorden we gelijk aan het begin van het concert. Het etherisch klinkende Laïsnummer ‘Hymne’ kreeg, met de inbreng van het koor, een extra dimensie. Hemelse muziek.
‘Jasio u pana’, ook al met een aangepast arrangement, klonk zondermeer indrukwekkend, met een Laïstrio dat vocaal voluit ging geruggesteund door een uitstekende koor. ‘Le grand vent’ kreeg een speels, lichtvoetig arrangement mee. Het donkere ‘Les douze mois’ kreeg wat jazzy accenten, maar behield toch zijn intrinsieke kracht. In ‘Ederlezi’, een nummer van Goran Bregovic, zong het drietal zich, met behulp van passende koorbegeleiding, quasi in extase. Groots…
Werkte de chemie tussen het Laïsdrietal en het Vlaams Radio Koor? Ja, zonder twijfel. De samenzang tussen beiden leverde duidelijk een meerwaarde op, zowel voor de beide ensembles als voor het publiek in de uitverkochte Virga Jesse Basiliek in Hasselt.

Shostakovich – op het lijf geschreven
Maar er was nog meer moois te beleven. Aan het begin van het derde deel waren zowaar drie nummers van de Russische componist Dmitri Shostakovich (1906-1975) geprogrammeerd. Shostakovich was blijkbaar een ziener. Zoals koorleider Johan Duijck terecht opmerkte, deze drie klassieke werken leken zo op het lijf geschreven van Laïs en het VRK. Zware pianoakkoorden, een gedreven en briljant koor en een Laïstrio dat zijn grenzen gi-gan-tisch verlegde. Een indrukwekkend solerende Annelies met heerlijk begeleidende stemmen van Jorunn en Nathalie. Grensverleggend vertolkingen, tegen de vocale perfectie aan.

Hoogtepunt – Zesvoudige polyfonie
Was dit het hoogtepunt van de avond? Neen! Het kon nog beter! ‘Déploration sur la mort de Jean Ockegem’, een werkstuk van Josquin Des Prez, werd vertolkt door Annelies, Jorunn en Nathalie, samen met drie koorzangers van het VRK. Zesvoudige polyfonie. Ongelofelijk goed! Impressionante zang, loepzuivere prestaties. Een symbiose tussen zes stemmen, een door elkaar wentelen en in elkaar vloeien van vocale klanken. Nooit klonken de Laïsstemmen mooier dan tijdens het samengaan met deze drie mannelijke koorstemmen. Muziek in zijn zuiverste vorm, waarbij je amper durfde te ademen, uit angst dat deze magische momenten zouden verglijden.

Begeesterend recital
Anderhalf uur pure pracht, je maakt het zeer zelden mee. En je beseft pas goed waar je getuige van geweest bent als je er achteraf aan terugdenkt. Twee werelden die elkaar ontmoeten: de a capella/folk/folkpop/folkrock van Laïs en de klassieke polyfonie van het Vlaams Radio Koor. En de samenwerking blijkt worderwel te werken. Gaat Laïs verder op deze weg, of wordt er teruggegrepen naar vroegere succesformules? Gaan Annelies, Jorunn en Nathalie verder op zoek naar uitdagingen, nu ze gemerkt hebben hoeveel vocaal potentieel ze nog hebben? We kunnen het alleen maar hopen. De gigantische stap voorwaarts die ze zangmatig zetten tijdens deze tournee verplicht hen bijna om vooruit te denken en hun grenzen te verleggen. De luisteraars – wij dus – kunnen er enkel wel bij varen.

Playlist in Hasselt
(de volgorde van de nummers verandert bij elk concert):
– Hymne
– Tria Cantica Eucharistica
– Vic Nees – ‘Eight Japanes Folksongs’
– Drie maagdekens
– Benedetta
— Piano-intermezzo
– Legeti
– Legeti (Canon)
– Francis Poulenc – ‘Chansons françaises’
– Babour
– Déploration sur la mort de Jean Ockeghem’
— Piano-intermezzo
– Dmitri Shostakovich – ‘Ten russian Folk Songs’
– Jasio u pana
– Les douze mois
– Klacht van een verstoten minnares
– Ederlezi

© Marcel Thijskens – Laiswereld, 16 mei 2006

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s