Afscheid van volksmuziek

Het Nieuwsblad van 11 september ll. besteedt uitvoerig aandacht aan de release van het nieuwe Laïskleinood ‘Documenta’. Tijdens een stevig interview wordt het Laïstrio geconfronteerd met zijn vroegere toekomstplannen en wordt er tegelijkertijd vooruitgekeken naar de volgende op stapel staande plaat en de nieuwe muzikale richting die zal ingeslagen worden.
(Met dank aan auteur Kristof Bohez voor de publicatietoestemming van het artikel).

Het Nieuwsblad: “Laïs neemt afscheid van volksmuziek met verzamelplaat en nieuwe plannen”
,,Onze folkdeuntjes verdwijnen volledig”

,,Ge zijt de eerste die een kus geeft.” Het is nog vroeg als we de meisjes van Laïs zien. Maar een kus, die verdienen ze dus wel. In tien jaar tijd hebben de drie – het zijn vrouwen geworden! – een roedel folksongs ontvoogd en tot speelgoed voor heel Vlaanderen gemaakt. Ze verzamelden hun dierbaarste liedjes op één plaat.

Jorunn Bauweraerts (27), Annelies Brosens (26) en Nathalie Delcroix (30) zullen de vaderlandse muziekgeschiedenis ingaan als de drie tienermeiden die folk de geitenwollen sokken uittrokken en de authentieke volksmuziek in een zeemeerminnenpakje staken. Op de derde en laatste cd van verzamelplaat Documenta is te horen hoe de drie sirenes in 1996 a capella klonken. De eerste opnames waren het, die de Antwerpse vriendinnen jeugdig groen vanuit de Westhoek heel Vlaanderen deden veroveren met hun charmante samenzang.

Jorunn : ,,Schattig hé!” (lacht) Annelies : ,,Charmant; zo is het hoe ik ernaar terugkijk.”
Nathalie : ,,Jorunn twijfelde eigenlijk heel hard om die opnames op de plaat te zetten. Het is net grappig om ons zo jong bezig te horen, je hoort er goed onze evolutie door.”

Dré Peeremans junior speelt ook mee op de plaat; een muzikant van wie de vader nu het boek ‘Naar de bronnen van de folk’ uitbrengt. Hoe diep zijn jullie nog geworteld in de folk?
Nathalie (voorzichtig) : ,,Niet meer zoals vroeger.”
Annelies: ,,We hebben altijd gezegd dat het de basis is waarvan we vertrokken zijn, maar hoe ouder we worden hoe losser die band wordt. Ik voel het wel zo aan dat we de folk een beetje ontgroeid zijn. Ik hou me ook niet bezig met de vraag of ik mijn kinderen ook de geschiedenis van de folk meegeef.”
Jorunn: ,,Het is wel een tof wereldje om met kinderen naartoe te gaan. Die kleine festivalletjes vind ik wel leuk. Onlangs was er aan de taalgrens zo’n wandeldag, en daar hebben we gezongen in een schuur waar nog alle koeien uitgehaald moesten worden. Keiplezant, met keiwarme lieve mensen.”
Annelies: ,,Folk Dranouter staat al meer gelijk met de grote festivals. Je kan er nog wel folkgroepen ontdekken, maar de sfeer is er dezelfde als op een rockfestival.”

Niet goed in plannen

Mag ik jullie na tien jaar even confronteren met jullie verleden? Op jullie website heb ik per groepslid immers een oud toekomstplan teruggevonden…
Jorunn (tot Nathalie) : ,,Ik weet wat er bij jou staat en dat klopt helemaal niet: boerderijen en zo…” (giechelt)

…jij zou terugkeren naar het platteland, Nathalie.
Nathalie: ,,Ondertussen ben ik er niet meer terug geraakt. Ik zou er wel ooit weer willen belanden.”

Annelies, jij zou ooit draailier leren spelen?
Annelies (lacht): ,,Ik herinner me zelfs niet dat ik dat ooit gezegd heb. Ik denk dat we dringend eens naar onze website moeten kijken. Ik zou dat wel tof vinden om dat te kunnen spelen.”
Nathalie: ,,Ik zou het plan van Jorunn willen weten. Een wereldreis?”
Jorunn zou zich nogbezighouden met het antwoord op de vraag of er leven na de dood is. (alledrie proesten ze het uit)
Jorunn: ,, Keigraaf! Ik was echt diepzinnig, zeg. Na die drie stellingen heb ik wel het gevoel van amai, we zijn al lang bezig . Voor ons is Documenta , zonder dramatisch te willen klinken, een soort afsluiting van een periode. Veel live-optredens volgen er dan ook niet meer.”

Voor Scrapbook, de cd met nooit eerder uitgegeven liedjes, werkten jullie samen met Daan, Frank Vander Linden of zelfs Erik de Jong van Spinvis. In wie van hen schuilt de beste folkie?
Jorunn: ,,Van Daan hebben we toch even moeten opkijken voor Swedish designer drugs . Qua stemmetjes en zo…”
Nathalie: (begint te neuriën) ,,Daan zingt met heel veel gevoel. Dat is echt een zanger.”
Annelies: ,,Voor ons was het nummer van Spinvis ook wel tof; een nieuwe ervaring. De arrangementen voor Astronaut heeft hij gemaakt voor onze stemmen, terwijl wij altijd zélf arrangementen maken. Het paste wel, al zijn het geen folkakkoorden.”
Jorunn: ,,De akkoorden lagen dichter bij elkaar en dat maakte het voor ons wat moeilijker om te leren. Wel heel boeiend.”

Ik hoorde dat jullie volgende plaat helemaal anders wordt?
Annelies: ,,De drie stemmen blijven, maar voortaan doen we het maar met drie muzikanten in plaats van een hele groep. Drie jonge, creatieve mensen. Geen draailier of accordeon meer, wel nog voluit contrabas bijvoorbeeld.”
Nathalie: ,,De folkdeuntjes zullen volledig verdwenen zijn. Op dit moment hebben wij daar niet zoveel behoefte aan.”
Jorunn: ,,Na twaalf jaar samen zullen er altijd fans zijn die vinden dat je hetzelfde moet blijven doen, maar muziek moet waarachtig blijven. Op zeker moment krijg je een soort muzikale crisis waarbij je je afvraagt: meen ik dit nog? Is dit iets wat ik thuis nog opzet? Neen dus. Je wil ook bijleren.”
Nathalie: ,,Bij Heather Nova bijvoorbeeld denk ik ook wel eens dat ze haar fijne stemmetje zou mogen opentrekken .”
Annelies: ,,Heel veel meisjes van 15 of 16 zingen met een heel frêle kopstemmetje. Het verschil is dat wij het op die leeftijd anders durfden. Maar wij kunnen echt nog wel breder gaan dat hetgeen we tot dusver deden. Vroeger waren we verhaaltjesvertellers, was het afstandelijker. Nu denken we ook aan dingen die we zelf hebben meegemaakt. Er zit meer in ons. En die stap moeten we maar eens durven zetten.”
Jorunn: ,,De volgende plaat wordt meer een sfeerplaat. Ik heb alvast het gevoel dat we het meer menen. Zalig eigenlijk.”

© Kristof BOHEZ – Het Nieuwsblad, 11 september 2006
(De driedubbelaar ‘Documenta’ van Laïs is uit bij EMI Music).

Geef een reactie

